JAKUBEC, J. Detekce stavů pilota s využitím biometrických sensorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Chlebek, Jiří

Práce je rozdělena do devíti základních částí, včetně úvodu a závěru, ve kterých se autor věnuje vymezení zaměření práce (korespondujícím se současným trendem eliminace vlivu lidského činitele v oblasti bezpečnosti letů), vlivu fyziologických stavů pilota, způsobů a možností měření jednotlivých parametrů, používanými metodami a praktickým provedením měření na vybraném vzorku pilotů, včetně vyhodnocení získaných dat (ve spolupráci a s využitím SW vybavení fy Honeywell). Vzhledem k časové náročnosti a rozsáhlosti textové části práce, autor přistoupil k jistému zestručnění některých částí (např. kap. 6.3 zaměřené na dotazníkovou metodu aplikovanou na vybranou skupinu testovacích pilotů a její vyhodnocení - kap.8.1, které autor věnoval poměrně značné časové úsilí v přípravné části samotné realizace měření). Z formálního hlediska lze autorovi vytknout drobné stylistické nedostatky, nerovnoměrné rozložení textu v textové ploše některých stran, případně zhoršenou čitelnost grafických příloh (grafů a tabulek) způsobenou jejich zvolenou menší velikostí. Práce celkově splnila požadavky zadání a je možné ji doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Cigánek, Jan

Autor se v teoretické části seznámil a shrnul rizikové fyziologické stavy a prozkoumal obecné možnosti jejich detekce pomocí dostupných senzorů. Přitom nejdůležitější a nejpřínosnější je kapitola „Možnosti a překážky integrace senzorů na palubě“. Zde bych jen pro větší přínos uvítal hlubší rozpracování s případným popisem existujících sensorů v letectví. Praktická část je bohatě zastoupena a detailně prezentuje výsledky a analýzu nasbíraných dat. Zvolená skupina devíti pilotů dostatečně pokrývá práci tohoto rozsahu. Jen pro úplnost postrádám popis, jakým způsobem se vybírali piloti účastnící se sběru dat. Velká pozornost je věnována popisu jednotlivých pilotů a jak probíhal jejich let. Tyto údaje bývají velice často nedostatečně zaznamenány, ale v této práci je jim věnována značná pozornost. V práci je jen zmínka o přijatelnosti technologie detekce fyziologických stavů. Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z hlavních cílů práce, zasloužila by si tato problematika samostatnou kapitolu. Práce se zabývá aktuální problematikou eliminace chybovosti pilotů a celkově splnila požadavky zadání a doporučuji jí k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 158003