VALEŠ, T. Podnikatelský záměr - Založení společnosti na prodej proteinových doplňků [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | A | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Praktická využitelnost výsledků | C | ||
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | C | ||
Práce s informačními zdroji, včetně citací | B |
Zásadním, nedostatkem práce je příliš optimistický pohled autora na problematiku. Netvrdím, že projekt nebude úspěšný. Ale jak říká přísloví, "přání je někdy otcem myšlenky." Zde bych parafrázoval "přání je otcem výsledku analýzy". Pro důkaz zde ocituji několik pasáží z textu práce: "Z analýz vyplývá, že firma bude mít trošku těžší podmínky pro vstup na trh, protože konkurence v tomto odvětví je celkem velká, kde v popředí jsou známé značky, který mají dobrý způsob propagace přes své ambasadory. Pro novou firmu na trhu bude tak těžší si vybudovat image u zákazníků a přilákat je k opakovaným koupím produktu. Další omezující stránkou jsou finance, protože budou potřeba velké investice do propagace firmy, ale i do nákupu materiálu a outsourcingu. Přívětivé zjištění ale je, že firma nemusí si obstarávat svůj vlastní výrobní prostor a stroje, kde by zaměstnávala své zaměstnance. Zde by byly náklady v řádu desítek milionů korun, což by bylo nereálné sehnat a zároveň i velmi riskantní, kdyby se firmě nedařilo." Z této pasáže lze definovat nepřekonatelné bariéry vstupu, ale autor je vyřeší pouze prodejem, ne výrobou. V tom okamžiku je ale na trhu s nulovou bariérou vstupu a chybí zohlednění chování konkurence. "Výroba bude probíhat u externího výrobce. Pro vyhledání výrobce jsem udělal průzkum trhu, ze kterého vzešli dva možní výrobci v ČR. První z nich je společnost REVI plus, s.r.o. a druhá je RoseMed Holding, s.r.o. Oboje společnosti jsem kontaktoval s cílem zjistit cenovou nabídku. Výsledek bylo že první z nich, tedy Revi plus, s.r.o. nemá momentálně volnou kapacitu, a tudíž mně nabídku nezaslali. Druhá společnost mně cenovou nabídku zaslala, a proto tedy je bych si zvolil jako své výrobce." Jestliže je druhá firma jediným výrobce, co ji bude bránit ve vynechání distribučního řetězce, tedy autorovi firmy? "Cenová politika bude vycházet z kalkulací nákladů na jeden kus zboží. Tato kalkulace mně dá základní informaci o cenové hladině mého produktu. Dalšími složkami pro rozhodnutí o prodejní ceně jsou výsledky z průzkumu trhu, ve kterém byla provedena citlivostní analýza na cenu, a ceny konkurenčních firem. Tyto údaje mají ale nižší hodnotu, protože hlavním cílem bude pokrýt náklady a tvořit zisk. Nicméně mně tyto hodnoty dají obraz, kolik procent zákazníků si budou moci zhruba produkt dovolit a pomůže to lépe odhadnout celkovou poptávku." Zde již dochází k základnímu nepochopení mechanismu cenotvorby podle tradiční sekvence. Autor musí v prvé řadě znát poptávku, pak teprve může koncipovat kalkulační vzorec a vzájemně tyto dva výsledky hodnotit. Kalkulace samo o sobě nemůže dát obraz poptávky. Podobných pasáží je bohužel v textu více. I přes uvedené výhrady práci doporučuji k obhajobě s hodnocením, jak je uvedeno výše. Z důvodu mnoha problematických pasáží v celém textu práce otázku k obhajobě nepokládám, protože komise pro SZZ si může zvolit jakoukoliv problematickou část a moje otázka by pak byla identická s otázkou komise.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | E | Cíle práce byly splněny velice problematicky, protože: 1. Ekonomické vyhodnocení je postaveno pouze na subjektivním odhadu, není vypracován věrohodný model predikce poptávky. 2. Problematické naplnění a provázanost analytické a návrhové části. Provedené rozbory se přesně neodrážejí ve formulaci návrhů. 3. Nesoulad teoretické, analytické a praktické části, kde třeba celá kapitola 1.3. není v návrzích nijak obsažena, respektive je v kap. 3.1.1 definován jako výběr s.r.o. ale bez vysvětlení, proč tomu tak je. 4. Nedostatek podrobnějšího statistického vyhodnocení dotazníků. U diplomové práce se implicitně očekává využití vyšších matematicko statistických metod. | |
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | E | Autor využívá pouze obecně známe postupy a východiska řešení. Proto práce vykazuje poměrně velký počet shod (anti plagiátorský systém). Řešení není inovativní. | |
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | Doporučení a návrhy vycházejí s subjektivního pohledu autora, chybí kritičtější zhodnocení předkládaných hodnot a alternativní pohled na problematiku. | |
Praktická využitelnost výsledků | E | Projekt může být a nemusí být úspěšný. V práci autor presentuje svůj pohled na problematiku, ale bez odpovídacího analytického zajištění. Z pohledu investora není jednoznačně odpovězeno na otázky, jaká bude reálná poptávka, jaké jsou utopené náklady investice, jakou strategii použít pro neočekávané výsledky, jaký je přesný časový harmonogram možných sanačních kroků. | |
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | D | Jazyk práce je spíše hovorový, některé formulace nejsou voleny správně, respektive jsou diskutabilní z pohledu kvantifikace. Pouze namátkou: "dobrá volba, trošku těžší, velké investice" atd.. | |
Práce s informačními zdroji | C | Citováno je převážně z domácích monografií a internetových zdrojů. Větší zastoupení původních vědeckých prací v textu nenalézám. |
eVSKP id 135376