MOŠA, J. Pásové vozidlo pro pracovní zařízení komunální techniky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Student Jan Moša se ve své práci zabývá koncepčním návrhem pracovního pásového vozidla do svahovitého terénu jako nosič zařízení komunální techniky. Stroj má být dálkově řízený s obsluhou mimo stroj a měl by dokázat pracovat za snížených jízdních vlastností ve 100% svahu. Práce obsahuje v úvodu celkový přehled práce, což není náplní úvodní kapitoly. Měla pouze upřesnit oblast použití, kde se stroj bude používat. Práce začíná kapitolou 2., která obsahuje obecně rešeršní přehled konstrukcí vozidel a pracovních zařízení a obsahuje rešeršní pojednání o obdobných konkurenčních zařízeních. V další části práce je popsána samotná koncepce pásového vozidla, na kterou navazuje podkapitola s rozměrovými a funkčními výpočty návrhu stroje. Autor v další podkapitole kontroluje předpokládané hmotnostní, trakční a stabilizační vlastnosti vozidla. Následuje podkapitola silové a výkonové bilance vozidla, kde student prokazuje analytické uvažování při návrhu pohonu. Velice rozsáhlá je kapitola věnovaná návrhu komponent a jejich návrhovým výpočtům (cca 20 stran). Zde student prokázal přehled v oblasti požadovaných komponent a cit pro detaily konstrukcí. V závěrečné kapitole se student věnoval pevnostním výpočtům důležitých míst vozidla. Práce je velice rozsáhlá a kvalitně provedená z hlediska použitých metod. Přesto mám několik formálních výhrad, a to převážně z oblasti technického vyjadřování (např. str. 36, 41, 55, ..) a občasným překlepům (např. str. 47, 52, 55,..). V práci použil student znalosti z oblasti navrhování komponent, strojních celků a znalosti z oblasti pevnostních výpočtů. Použité metody jsou vhodně zvolené a mají vcelku logickou návaznost. Práce je z hlediska požadavků a cílů dle zadání splněna. Schopnost studenta interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich dílčí závěry je velmi dobrá. Grafická úprava textové části práce je taktéž výborná. Student si velmi dobře poradil s hydraulickými schématy. Výkresová část práce je zpracována dle požadavků zadání. Výhradu mám jen z hlediska kotování přesnosti svarku nebo ohýbané části na desetiny milimetru v podsestavě podvozku a dále na neoznačení délky svarů u svařence. Práce je velmi kvalitní a student prokázal zájem o tuto oblast mobilní techniky. Doufám, že jej budu moci přivítat v navazujícím magisterském studiu na našem odboru transportních a stavebních strojů. Doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Splnění požadavků a cílů zadání | A |
Předložená práce se zabývá navržením dálkově ovládaného pásového vozidla, jako nosiče přípojných zařízení pro komunální techniku. V první části se věnuje jak popisu jednotlivých konstrukčních celků obdobných strojů, tak také dokládá rešerši obdobných konstrukcí. Zde je poněkud nevhodný nadpis – „Srovnání konkurence“ – standardně se používá „obdobná dostupná technická řešení“. Následuje vlastní zdůvodněný koncepční návrh stroje a jeho hlavních konstrukčních uzlů. Zde je chyba ve schématu hydr. obvodu na obr. 22, navržené propojení dvou regulačních rotačních HG s HM (část pro pojezd stroje) nedává smysl. HM pro pojezd se zde musí zapojit paralelně – nikoliv sériově. Koncepční návrh stroje i doložené výpočty včetně pevnostních jsou značně rozsáhlé a prokazují, že student se tématem zabýval do hloubky. Kromě zde uvedeného jsem nenalezl v práci žádné závažnější nedostatky či chyby. Předložená výkresová dokumentace je také značně rozsáhlá, a nemám k ní žádné závažnější připomínky. Dle řešené problematiky a s ohledem na svůj charakter má práce nadprůměrný rozsah, ale i přes její kvalitu je v ní několik dalších nedostatků, spíše formálního charakteru. Konkrétně se jedná o: - občas nevhodné formulace a drobné gramatické chyby (např. „byla zhotovena samostatná konstrukce vozidla“ v abstraktu, chybný název práce v bibliografické citaci), - občas nesprávné technické názvosloví – „hydraulický válec“ místo přímočarý hydromotor, - obr. 4 je špatně „čitelný“, nevhodné černé pozadí, - u kapitoly 2.3 neodpovídá obsah skutečnému nadpisu. Kapitola 2.3 je navíc nesmyslně krátká a s ohledem na zadání BP nemá v uvedené podobě žádnou vypovídací hodnotu. - nevhodně nazvaná kapitola 2.4 – jedná se o přehled současně vyráběných a dostupných obdobných strojů, nikoliv o „konkurenci“, - chybná jednotka tlaku [kN] v textu pod tab. 7, - nesprávné psaní jednotek s tečkou mezi nimi. Předložená práce má celkově velmi solidní úroveň, je rozsáhlá a je plně v souladu se zadáním. Student v ní prokázal odpovídající znalosti studovaného oboru a tím i schopnost budoucí samostatné práce či pokračování v dalším stupni vysokoškolského studia. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 157107