REMEROVÁ, M. Zhodnocení kvality vod ze studní regionu Vysočina [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2011.
Bakalářská práce obsahuje rešeršní a experimentální část. V rešeršní části jsou shrnuty základní informace o vodách se zaměřením na podzemní vody, kontaminanty vod a zdroje pitných a užitkových vod. Součástí je základní charakteristiky lokality Velkého Meziříčí, kde byly odebírány vzorky studničních vod. V experimentální části byly ustanoveny koncentrace Fe, Mn, amonných iontů, dusičnany, dusitany, CHSK, pH a vodivost. Stanovení bylo realizováno podle současných ČSN ISO norem. Získaná experimentální data jsou přehledně zpracována do výsledných grafů v části výsledky a diskuze. Závěr práce je vhodně zestručněn a obsahuje zhodnocení kvality reálných studničních vod podle vybraných ukazatelů. Práce je v rozsahu 48 stran, včetně příloh, je doplněna grafy a obrázky. Literárních zdrojů je celkem 22, avšak v práci není yužit žádný zahraniční zdroj. Bakalářská práce splňuje požadavky na tento typ prací a proto ji doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením Výborně (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | B | ||
Využití poznatků z literatury | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Předložená bakalářská práce řeší pro praxi velmi důležitou otázku zhodnocení kvality vod ze studní regionu Vysočina. Pro splnění cílů práce a možnost zahájení vlastních experimentů zpracovala studentka excelentně literární rešerši, ve které jsou zpracovány oblasti zahrnující druhy vod, včetně jejich vlastností a environmentálních aspektů, dále anorganické a organické kontaminanty vyskytující se nejčastěji ve vodách, rezervoáry pitných a užitkových vod a rovněž je zde charakterizován region Vysočina, kde byly prováděny odběry vod. Experimentální část byla zaměřena na stanovení železa, manganu, amonných iontů, dusičnanových a dusitanových iontů, hodnoty pH a vodivosti. Kromě metod, kde byly výhradně používány postupy doporučované normami, je v části popisující vlastní experiment provedena charakteristika odběrových míst (doložena mapou) a způsob odběru vzorků. Práce je sepsána téměř bez překlepů, výborně po stránce stylistické, text je v dostatečné míře doplněn vzorci, chemickými reakcemi a obrázky. Výsledky jsou do textové části zpracovány formou grafů, vlastní tabulky jsou uvedeny v příloze bakalářské práce. Autorka při zpracování práce čerpala z 22 literárních zdrojů, z nichž 8 tvoří normy pro stanovení jednotlivých parametrů 1 zdroj představuje materiál, který posloužil pro prezentaci mapy, ve které jsou zakreslena odběrová místa. Přestože byla předložena předložena ucelená studie zpracovaná na vysoké úrovni, mám k ní několik výhrad: 1. Počet literárních zdrojů pokládám za nedostatečný, zejména v seznamu použitých zdrojů naprosto postrádám časopisecké údaje, převzaté ze zahraničních zdrojů, případně z českých odborných časopisů (např. Vodní hospodářství), případně z českých konferenčních sborníků. Autorka bakalářské práce sice porovnala své výsledky s hodnotami stanovenými hygienickou normou, avšak chybí porovnání s jinými údaji z ostatních oblastí ČR. 2. V tabulkách uváděných ve výsledkové části prezentujete základní statistické parametry, tj. průměr, medián a směrodatnou odchylku; pro průměr se všeobecně používá označení x s pruhem, nikoliv Vámi použitý symbol. Z kolika hodnot byly počítány tyto statistické parametry? Ze tří, což je počet Vašich paralelních stanovení? 3. Rovněž mi počet platných desetinných míst u Vámi prezentovaných hodnot zcela nekoresponduje s mezí detekce a mezí kvantifikace Vámi použitých metod. Předpokládám, že si tuto nesrovnalost objasníme při obhajobě Vaší bakalářské práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 36243