MÁČALA, S. Ověření dosažení požadované sekvence výrobků při průchodu oblastí lakovny pomocí simulačního modelu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Škopán, Miroslav

Práce se zabývá problematikou tvorby požadované sekvence výrobků při průchodu oblastí lakovny pomocí simulačního modelu. Její těžiště spočívá ve vytvoření simulačního modelu zásobníku na tvorbu barevných bloků karoserií před oblastí nástřiku vrchního laku v lakovně ve ŠKODA AUTO a.s. v Mladé Boleslavi. Simulační model je vytvořen v softwaru Plant Simulation. Součástí príáce je i ucelený přehled problematiky materiálového toku a jeho simulace v prostředí Plant Simulation. Poněkud nevhodně je tato část nazvána „Teoretický přehled“. Práce je řešena velmi přehledně a sofistikovaně, jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují. Autor v práci předložil vlastní řešení zadané problematiky. Vytvořil model tvorby sekvencí vozů shodných barev před lakovnou tak, aby barevné bloky byly co největší a tím klesly náklady spojené s lakováním (časté střídání laků). Toho je dosaženo vhodným řazením karoserií v zásobníku před lakovnou. Práce nemá konstrukční charakter, což je v souladu se zadáním. Práce diplomanta je původní a zcela splňuje požadavky zadání. Práce má výrazně nadprůměrnou úroveň a a mám k ní pouze formální připomínky (nepřesná citace zdroje 3 a příliš komplikovaná slovní souvětí v textu práce). Diplomant ve své práci prokázal velmi rozsáhlé znalosti studovaného oboru a schopnost budoucí samostatné práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Štoček, Jiří

Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou, která je v současné době velice aktuální, jak z pohledu firmy Škoda Auto, tak i z pohledu obecného trendu zaměřující se na zefektivnění činností souvisejících s vlastní výrobou. Použití simulace diskrétních událostí v rámci projektování nových výrob, je pak jednou z možností, jak podpořit tato snažení. Přínos této práce spočívá ve vytvoření simulačního modelu (v prostředí simulačního SW Plant Simulation) stávající výrobní oblasti zásobníku pro třídění karoserií dle typu barvy, pomocí kterého je možné nalézt řešení vedoucí ke zvýšení velikosti barevného bloku (počtu karoserií jdoucích v pořadí za sebou se shodnou barvou). Při jeho tvorbě student využil znalosti o tomto provozu na základě systémové analýzy dopravníkové techniky reálné výroby. Na základě požadavků pak navrhl koncepční změny ve způsobu řízení (jedná se o princip tzv. „majoritní barvy“) dopravníkové techniky. Diplomant dobře pochopil podstatu simulací jakožto nástroje pro hledání nových řešení, tak i podporu při rozhodování. Výsledků, kterých dosáhl a shrnul ve své práci, bude možno čerpat i v reálné praxi. Po grafické i stylistické stránce je práce povedená. Drobnými nedostatky, které však nikterak nesnižují vysokou kvalitu předkládané práce jsou: - na straně 34 je uvedeno „Jelikož senzory na zápis karoserií nenačítají se 100% přesností“, dle mého názoru se jedná o scanner (nikoliv o senzory), které identifikují číslo karoserie (respektive zakázky); - v rámci obrázku 3.1. bych doporučil větší detail popisu jednotlivých částí zásobníku, jedná se o hlavní téma k navazujícímu komentáři na stranách 33 a 34; - na straně 34 je uvedeno „jejich filtraci a ořezání od okrajových a necelých záznamů“, použil bych formulaci „jejich odfiltrování a očištění od neúplných údajů“; - na straně 36 je uveden výpočet absolutní velikosti průměrného barevného bloku s jednotkou počet kusů. Níže v textu je však použito relativní vyhodnocení v procentech; - na straně 38 je špatně čitelný obrázek 4.1, konkrétně označení jednotlivých dopravníkových pozic; - na straně 58 kapitoly 5.4 autor vyčísluje úsporu 7 hodin, již však neuvádí za jaké časové období leze tuto úsporu dosáhnout. Diplomant splnil dle mého názoru všechny body zadání práce. Po praktické stránce přispěl k implementaci navrhované logiky řízení karoserií v provozu lakovny ve firmě Škoda Auto, což zcela jistě stvrzuje její odbornou kvalitu. Diplomovou práci hodnotím jako velmi zdařilou a doporučuji ji k obhajobě a zároveň přeji panu Stanislavu Máčalovi hodně úspěchů v jeho nejen profesním životě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 71285