HÁLA, A. Návrh změny kostrukčního řešení hlavních závěsů křídla letounu Z 242 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Antonín

Cíle DP byly zaměřeny na modernizaci křídla letounu Z 242 L v rámci programu modernizace a zvýšení užitných vlastností stávajících letounů firmy Zlin Aircraft (ZA). Poměrně rozsáhlý projekt vyžadoval změnu a návrh nových závěsů křídla, změnu konstrukce a technologii výroby křídla včetně aplikace integrální nádrže a s tím související další změny. DP tvoří ucelený návrh křídla s navazující části centroplánu, která může sloužit ZA k rozhodnutí o realizaci a posouzení rozsahu změn a rentability. Diplomat řešil úkoly se zájmen a konzultace s vedoucím DP byly věcné a připomínky a návrhy byly aktivně rozvíjeny v DP, Bohužel v důsledku opatření COVID 19 nemohly být uskutečněny plánované konzultace a exkurze ve firmě ZA.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Augustin, Petr

Diplomová práce se zabývá návrhem nového konstrukčního řešení klíčových částí křídla cvičného a akrobatického letounu Z 242 L - nosníků křídla, spoje křídla a centroplánu a palivové nádrže. Původní skládaná konstrukce nosníků z hliníkové slitiny, u které se ve spoji s ocelovými závěsy v minulosti vyskytla únavová porucha, byla nahrazena integrálními nosníky frézovanými společně s nově koncipovanými závěsy z jednoho polotovaru z hliníkové slitiny 2124-T851. Jde o řešení použité již na letounu VUT 100, kde při únavových zkouškách prokázalo velmi dobré únavové vlastnosti, což je jistě předpokladem pro zvýšení životnosti i u křídla letounu Z 242 L. Nahrazeny dále byly původní palivové nádrže uložené v křídle jednou integrální nádrží, tedy řešením dovolujícím umístit do křídla větší množství paliva. Diplomant odhaduje, že všechny provedené konstrukční změny mohou snížit hmotnost každého křídla asi o 13 kg. Součástí práce je pevnostní výpočet zahrnující stanovení obálek zatížení letounu, výběr nejdůležitějších případů zatížení křídla a také výpočet zatížení a pevnostní kontrolu spoje křídla a centroplánu s využitím analytických metod i MKP. Tyto pasáže jsou zpracovány věcně správně a prezentovány na velmi dobré úrovni, což ostatně platí pro celou práci. Diplomant dále provedl pevnostní kontrolu nosníků křídla, z jejíž výsledků je zřejmé, že hlavním kritériem dimenzování dolní pásnice hlavního nosníku je únavová pevnost. Hladiny napětí v pásnici jsou zde porovnávány s napětím pro násobek zatížení 1, které by mělo zajistit dosažení dostatečné životnosti křídla. Toto napětí bylo odhadnuto na 27 MPa. Bylo by vhodnější do práce zařadit také únavový výpočet, který by mohl zohlednit mimo jiné i předpokládaný způsob provozního využití letounu, tedy především zastoupení letů v kategorii akrobatické a normální.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 125315