HORÁKOVÁ, A. Architektura a umění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Autorka vstupuje do území výraznou hmotou, mění a nově definuje vzájemné vztahy v území. Návrh vytváří nové místo zastavení v oblasti, kterou se dnes jen prochází. Přes svůj výrazný zevnějšek jde o velmi citlivý a kontextuální návrh. Provozně jde o logicky uspořádanou stavbu, která ale dokáže překvapit různými atmosférami jednotlivých prostor. Výtvarně velmi silný návrh demonstruje svérázný rukopis autorky, čehož si cením.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | 95 | Přístup studentky byl tvůrčí s velkou mírou sebereflexe, kdy si prošla procesem ověřování a zpochybňování několika rozličných variant, než došla k výslednému návrhu. |
Prezentovaný návrh je vysoce kontextuální architekturou, která vychází z historické analýzy města a je dobře napojena na existující městskou infrastrukturu. Ačkoliv formálně vychází z existující nabídky městských prvků, přetváří je do nové situace a vytváří nové hodnoty, které budou mít v budoucnu jednoznačně pozitivní efekt.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Autorka vstupuje do nedefinovaného prostoru mezi Lidovým domem a bankou radikálním zásahem, který však svou podlouhlou formou odkazuje k parcelaci historické části Litomyšle. Vytváří tím dva nové, jasně definované veřejné prostory, které mají jednoznačně potenciál stát se plnohodnotnými součástmi města. Prostory však v návrhu zůstávají spíše schematicky naznačeny a mohly by být detailněji propracovány. | |
Provozní řešení | C | Ačkoliv koncepčně správně umístěný, působí hlavní vstup v průchodu poddimenzovaně vzhledem k velkorysým přiléhajícím veřejným prostorům, stejně jako hlavní točité schodiště, které slouží zároveň návštěvníkům i zaměstnancům. Toto řešení s sebou přináší pozitiva i negativa – je místem setkávání, zároveň může mást návštěvníky hledající galerii a rušit pracující zaměstnance. Umístění administrativních prostor do druhého NP mezi veřejné funkce je správným krokem, vyžaduje však odpovídající provozní řešení. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Technické řešení práce je odpovídající. Navrhovaná betonová konstrukce s betonovou probarvenou fasádou je logickým řešením vycházejícím z hmoty, objemu a velikosti stavby. Ocenil bych zpracování spíše formou řezu kombinovaného s pohledem, architektonický detail namísto technického. | |
Architektonické řešení | A | Radikální, zároveň však citlivě zpracovaná forma odkazuje k předcházející analýze a postmoderně-fenomenologickému chápání města. Dominantní prvek oblouku dostává několik interpretací – ať už v rámci výstavních prostor, respirií nebo průchodu, vždy však odkazuje k průhledům do města a podporuje navrženou urbanistickou koncepci. Výstavní sály jsou silnými prostory, které aktivně vstupují do dialogu s vystavovaným uměním, nabourávají standardní neutrální modernistické schéma ‚white cube gallery‘ a svým specifickým charakterem a vizuálním napojením na město podporují regionální význam galerie. | |
Formální úroveň | A | Práce je zpracována na vysoké grafické úrovni. Je doplněná důkladnou analýzou městské zóny. Ocenil bych detailnější prokreslení situace bližších vztahů, stejně jako znázornění vstupů do okolních budov, případně jejich přízemí, a to především v půdoryse 1.NP, které je pro návrh zásadní. |
eVSKP id 119098