BUREŠOVÁ, M. Kompaktní město - aneb co nového se může ještě dít v Brně mezi nádražími [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Havliš, Karel

Práce navazuje na teoretickou přípravu modulového tématu kompaktního města a předchozí semestrální práci urbanistické studie prostoru mezi nádražími v Brně. Autorkou zvolený upřesněný program zadání věcně prokazuje v podrobněji řešených dílčích fragmentech území správnost a reálnost výstupů urbanistického konceptu. Akceptuje některé konvence, vyplývající z územního plánu, avšak aktualizuje jeho oprávněně kritizované nedostatky.Tvůrčí úsilí je vědomě cíleno na urbanistický detail a prostorový rámec architektury. Presentovaná schematičnost není nedostatkem, je spíše věcnou argumentací reálného obsahu navržených stavebních programů. Výběr charakteristických fragmentů není náhodný, prokazuje nejen tvůrčí názor autorky, ale také významný dosud nedoceněný urbánní potenciál lokalit. Týká se to nejen úspornějšího řešení dopravy (i statické), blokového uspořádání, ale zejména zapojení řeky Svratky do města využitím nábřeží. Otázky a náměty k obhajobě: Podrobněji vysvětlit koncepci nového nábřeží a navazujících veřejných prostorů

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování B Racionální a uvážlivá, systematická v přípravě i návrhu řešení
Navrhovaná známka
B
Body
80

Posudek oponenta

Točík, Eugen

Těžiště diplomové práce je v urbanistickém řešení. Vychází z podrobného prostudování různých dostupných podkladů a názorů na rozvoj lokality a nabízí vlastní názor. Navržená koncepce působí promyšleně, ale její prezentace je zbytečně strohá.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B Návrh urbanistické koncepce využití vymezeného území je základním úkolem a cílem diplomové práce. Návrh vědomě neexperimentuje, nehledá zcela nová a efektní - ale diskutabilní - řešení lokality klíčové pro další rozvoj města. Racionálně respektuje jednu z obecně akceptovaných variant dopravního spojení stávajícího a plánovaného nádraží osou centrálního bulváru. Návrh navazuje na základní principy platných podkladů strategického rozvoje města. Návrh struktury zástavby území reaguje na měřítko bloků domů historického jádra. Zásadním kladem je výrazné využití potenciálu řeky Svratky a otevření nábřeží pro rekreaci a sport. Na zvážení je, zda by rozsah využití lokality pro tento účel nemohl být větší (nabízí se odsunutí objektu technologického centra od nábřeží nebo zapojení jeho parteru do zelené plochy atd..).
Architektonické řešení C Návrh se snaží prokázat reálnost urbanistické koncepce na vybraných fragmentech území a naznačit jejich možné architektonické řešení. Přesto, že je za hlavní cíl práce otevřeně proklamováno urbanistické řešení, jeví se architektonický koncept jako příliš univerzální a i pozitivně míněné záměry (např. motiv obytných bloků uvažovaných jako sestavy objektů různých autorů stavěných v různých časových úsecích apod.) nejsou z prezentace zřejmé a architektonické pojetí působí spíše dojmem kompaktního developerského projektu. Potlačen je i rozdíl mezi výrazem objektů různého vnitřního využití (např. absence balkónů nebo lodžií u bytových domů…).
Provozní řešení C Provozní řešení vybraných objektů odpovídá podrobnosti prezentace celkového záměru.
Technicko konstrukční řešení C Technicko konstrukční řešení je v práci pouze naznačeno ve schématech výkresů půdorysů a řezů, podrobnější představa není doložena ani popisem v textové části. Standardně užitá konstrukční výška bude ve spodních podlažích s víceúčelovým využitím pravděpodobně nedostatečná.
Formální úroveň C Diplomová práce je zpracována jasně a přehledně, grafická prezentace je jednoduchá a účelná. Zařazení rekapitulace historie vývoje názoru na řešení území až na konec elaborátu jen potvrzuje, že autorka má na řadu otázek vlastní odpověď, která ale není náhodná… . Určité racionalitě konečného výstupu jako zjednodušené prezentaci výsledku myšlenkových úvah by prospělo doplnění podrobnějším vysvětlením jednotlivých motivů v textové části a fotodokumentaci nebo konkrétnějším grafickým vyjádřením pocitu z atmosféry nové části města (např. dílčí architektonické detaily, materiálové řešení…).
Navrhovaná známka
B
Body
80

Otázky

eVSKP id 31390