GLINZ, J. Létání při nízkých rychlostech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Šošovička, Róbert

Práce je zaměřena na poskytnutí uceleného přehledu v problematice létání nízkými rychlostmi. Jsou objasněny základní jevy provázející let při těchto mezních režimech jak z hlediska fyzikálního tak i pilotážního. Upozorňuje na možná rizika a vysvětluje i systémy varování a předcházení pádu. Student pracoval samostatně a na připomínky vedoucího pružně reagoval. V některých případech, se však ve snaze o zjednodušení výkladu, nevyhnul drobným nepřesnostem ve formulacích. Práce přináší průřez specifickou oblastí létání, splnila zadání a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Daněk, Vladimír

Bakalář v souladu se zadáním rozebírá problematiku létání při nízkých rychlostech a s tím související fyzikální jevy z hlediska aerodynamiky i mechaniky letu. Zahrnuty jsou důsledky překročení kritického úhlu náběhu letounu, jako jsou pády, vývrtky i hluboké přetažení u specifických koncepcí letounu. Stručně jsou rozebrány základní vlivy na velikost pádové rychlosti, včetně grafického vyjádření. Správně zdůrazňuje důležitost co nejpřesnějšího stanovení pádové rychlosti s ohledem na skutečnost, že na základě pádové rychlosti jsou definovány další důležité charakteristické provozní rychlosti. Zde chybí popis metodiky stanovení pádové rychlosti na skutečném letounu, resp. ověřování početně stanovené pádové rychlosti letu. Relativně podrobněji i přehledně jsou uvedeny prostředky signalizace blížicí se pádové rychlosti. V kapitole 4. o vlivu nízkých rychlostí na pilotáž postrádám zmínku o létání tzv. bezpečnými rychlostmi letu, které jsou součástí výcviku nových pilotů. Z formálního hlediska bakalář používá nestandardní označování obrázků ve tvaru "Obrázek č. XX". V rovnicích se jeví zcela nadbytečné tečky jako symboly násobení mezi jednotlivými veličinami. V řadě případů chybí odkazy na zdroj obrázků. Uvádí obrázky, které v textu nejsou nijak zmiňovány, není na ně odvolávka. Naopak uvádí dva identické obrázky (obr.16 a obr.20). Pokud se týká terminologie, bylo by mnohé k výtkám, např. vyklopení křidélka místo výchylka křidélka, úhel náklonu místo úhel příčného sklonu, záměna příčné osy za bočnou osu letounu apod. Nicméně, bez ohledu na uvedené výtky se práce jeví jako kompaktní a může být zdrojem užitečných informací.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 50703