TRUSÍK, V. Aerodynamická analýza a optimalizace konfigurace letounu TL-4000 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Popela, Robert

Student zpracoval zadání z oblasti aplikované výpočetní aerodynamiky. Před samotným řešením problematiky práce se musel nad rámec běžné výuky sezbńámit detailně s metodami CFD pro aerodynamické výpočty 3D konfigurací. Nástroj kalibroval v porovnání s publikovaným měřením vysokovtlakové konfigurace křídla a následně aplikoval na výpočty letounu TL-4000. Při zpracování práce postupoval systematicky, práci dobře rozvrhl a zpracoval všechny naplánované úkoly. Pracoval samostatně se snahou vyvodit z výsledků výpočtů prakticky použitelné závěry. Práce je přínosná ůro konkrétní průmyslový projekt.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Navrátil, Jan

Diplomant vypracoval práci zaměřenou na aerodynamickou analýzu a tvarovou optimalizaci letounu s využitím CFD metody. V úvodu práce se diplomant zabývá kalibrační úlohou. Referenční tunelové měření je správně zvoleno s ohledem na problém, který je v této práci řešen. Poznatky získané během řešení této úlohy jsou dále využity při analýze letounu TL-4000. V následujících kapitolách jsou uvedeny výsledky CFD analýzy letounu, jejich porovnání s analytickým výpočtem, posouzení pádových vlastností a posouzení možností tvarové optimalizace letounu, kdy se přechod mezi křídlem a trupem jeví jako část letounu s nejvyšším potenciálem ke zlepšení letových výkonů. Byly tedy navrženy a analyzovány dvě varianty přechodu. Dále se student zabýval modifikací tvaru přechodu mezi VOP a SOP, analyzuje vstup sání a chlazení motoru. Také bylo navrženo umístění vstupu pro ventilaci kabiny a umístění pitot-statického systému. V závěru práce student kriticky pohlíží na dosažené výsledky a navrhuje jiný přístup k optimalizaci, který nemohl být použit v čase daném ke zpracování diplomové práce. Celkově lze říci, že práce byla zpracována na velmi dobré úrovni, obsahuje minimum překlepů a pravopisných nedostatků. Student si dokázal osvojit náročnou moderní výpočtovou metodu a využít ji při řešení praktického inženýrského problému, kdy zpracoval velký objem úkolů. Metodu zvolenou k tvarové optimalizaci částí letounu považuji za adekvátní vzhledem k času, který byl pro vypracování k dispozici. Stejně tak řešení ostatních úkolů je vypracováno na velmi dobré úrovni. Práci tedy doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 71870