SOUČEK, O. Optické scannery - měření kinematických bodů zavěšení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.
Ústav automobilního a dopravního inženýrství již několik let pracuje na problematice měření a modelování kinematiky zavěšení. Veškeré práce však zatím byly z mnoha důvodů orientovány na lichoběžníkové zavěšení. Úkolem diplomanta bylo určit vhodný postup pro měření kinematických bodů zavěšení nápravy McPherson s využitím optických scannerů dostupných na ÚADI (Tritop, Atos). Vzhledem k tomu, že nebylo z časových důvodů možné porovnání zjištěných kinematických charakteristik (model) s charakteristikami přímo měřenými (např. pomocí optických scannerů) byly jako kontrolní kritérium použity parametry příklonu a záklonu rejdové osy. Tyto hodnoty byly porovnány i pomocí měření geometrií s CCD kamerami Hunter. V rámci této diplomové práce byl vytvořen i kinematický model zavěšení vozu Škoda Octavia v prostředí multi-body softwaru Adams, který může být využit i pro další navazující práce v oblasti. Veškeré body zadání diplomové práce byly splněny. Diplomant ke zpracování diplomové práce přistupoval svědomitě, ale trochu méně samostatně, bezesporu však prokázal schopnost využít znalosti ze studované specializace ke zvládnutí úkolů, které byly na něj, jakožto řešitele diplomové práce kladeny. Navíc je třeba ocenit mimořádnou časovou náročnost všech provedených měření a také schopnost zvládnout oba optické scannery.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Diplomová práce se zabývá měřením polohy kinematických bodů zavěšení vozidel s využitím optických scannerů. V první polovině práce je jednak popsána funkce a užití měřících zařízení pro určování poloh bodů v prostoru, ale hlavně detailně rozebrán postup zjišťování souřadnic jednotlivých kinematických bodů na konkrétním zavěšení typu MacPherson. Postup měření je někdy až příliš podrobný, a tím pádem trochu nesrozumitelný, zjednodušení by zde určitě prospělo. Ve druhé polovině jsou naměřená data využita pro sestavení kinematického modelu zavěšení a provedena analýza jeho chování, včetně porovnání parametrů geometrie zavěšení s jinou měřící metodou. Práce je vcelku přehledně členěná a obsahuje veškeré formální náležitosti. Stylistická s grafická úprava je průměrná, dosažené výsledky jsou jistě přínosné a využitelné pro další optimalizaci změřeného zavěšení. Postup při řešení je zcela adekvátní a veškeré zadané požadavky a cíle byly splněny. Celkově je práce kvalitní, diplomant vhodně využil vědomosti a dovednosti nabité při studiu pro řešení zadaného úkolu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 28270