KUBOVÁ, D. Využití výukového systému Vernier pro laboratorní cvičení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Práce studentky Dominiky Kubové se zabývá přípravou laboratorních úloh s využitím systému Vernier. V teoretické části popisuje problematiku měření EKG, spirometrie a krevního tlaku z pohledu fyziologie a diagnostické techniky. V praktické části pracuje s výukovými kity od společnosti Vernier a v systému LabView tvoří jednoduché programy pro měření tepové frekvence, plicních objemů a odhadu krevního tlaku. Hlavním výstupem jsou pak tři zadání laboratorních úloh na tato témata pro předmět Diagnostika biosignálů. Předně oceňuji praktický výstup práce, který najde uplatnění při praktické výuce diagnostické techniky. Zadání protokolů jsou doplněny pomocnými skripty, které studentům usnadní základní akvizici signálů a umožní využít omezenou časovou dotaci cvičení pro realizaci algoritmů. Pokud bych měl něco vytknout, tak především postupně se zkracující texty v praktické části (detekce TF je popsána detailně, na rozdíl od podkapitoly spirometrie, kde je popis velmi stručný). Studentka vedoucího pravidelně informovala a práci konzultovala, zde bych občas ocenil větší samostatnost. Jelikož ale k práci nemám vážnější výtky, doporučuji ji k obhajobě a navrhuji hodnocení stupněm B, 85 bodů.
Předložená práce se zabývá návrhem a realizací úloh z oblasti diagnostické techniky v prostředí LabView. Práce má logickou strukturu a je členěna do pěti kapitol na 32 stranách. V rámci teoretické části práce jsou představeny specifika měření EKG, krevního tlaku a spirometrie. U všech je popis nejprve na úrovni fyzikální podstaty daného signálu s různými variantami pro samotné metody. Drobné výtky mám k textům kapitol - např. Popis EKG křivky (Obr.1.2) by bylo vhodné doplnit označením svodu, protože v každém svodu bude polarita a velikost vln rozdílná. U některých rovnic (např. 2.2, 2.3) postrádám vysvětlení jednotlivých proměnných. U popisu dýchacích objemů jsou některé veličiny popsány z více zdrojů a hodnoty si neodpovídají - např. Reziduální objem 2200 ml (str. 22 dole) vs 1,2 l v kapitole 3.2.1. Praktická část práce začíná popisem systému Vernier a jednotlivých senzorů, které jsou použity v další práci. K jednotlivým měřícím senzorům byly vytvořeny virtuální přístroje v LavView. V případě EKG signálu se jedná o měření a základní zpracování ve formě detektoru R vln, na základě kterých je stanovena tepová frekvence. Ocenil bych popis zpracování signálů s vykreslením dílčích průběhů (pásmová propust - umocnění - dolní propust) a charakteristiky použitých filtrů. Z textu práce rovněž není jasné, jak je nastavován prah, či jestli je nastavení automatické. U popisu měření krevního tlaku není z mého pohledu dostatečně popsán čelní panel (obr. 5.10) - není jasné, které signály jsou vykresleny (nahoře ani dole), jak jsou vykresleny (v reálném čase nebo offline), a co vyjadřuje ručičkový ukazatel signálu v rozsahu 0-200. V případě určení krevního tlaku není jasné, podle kterého vzorce jsou hodnoty počítány. Pro ověření funkčnosti by bylo vhodné zařadit i měření na subjektech s širší paží. V případě spirometrie není jasná činnost bloku “Integral x(t)”. Dále je použita dolní propust pro odstranění vysokofrekvenčního síťového šumu. Není už ale vysvětleno, kde se tento vf šum bere a jakou dolní propustí je filtrováno. Stejně tak postrádám popis čelního panelu (obr. 5.12) a rámcové ověření hodnot výsledných kapacit a objemů. I přes uvedené výtky, ale musím říct, že cíle práce - tedy implementace měření zvolených veličin a příprava laboratorních návodů je splněna beze zbytku. Po formální stránce je práce na průměrné úrovni. Vytýkám především nesprávné psaní slova “standardní” a občasné překlepy. Práce cituje 31 položek literatury, což je pro prakticky orientovanou bakalářskou práci dostatečné. Předložená práce spľňuje běžně kladené nároky, její výstupy můžou posloužit ve výuce studentů předmětů se zaměřením na diagnostickou techniku. Kvalitu práce snižuje slabší popis praktické části práce. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení dobře (C – 75 bodů).
eVSKP id 155923