STRENKOVÁ, K. Blender addon pro generování 3D matematických rovnic [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Chlubna, Tomáš

Výsledek práce je velmi zdařilý ve všech směrech a komunikace s autorkou probíhala pravidelně a bez problémů. Výsledný addon přidává do programu Blender novou a užitečnou funkcionalitu a je vhodně navržen i pro případná další rozšíření. 

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Práce zahrnovala nastudování dokumentace k nástrojům Latex a Blender. Byl implementován plně funkční addon za využití Python Blender API, který vytváří editovatelné 3D rovnice podobným způsobem jako Latex. Pro zpracování a převod vstupního řetězce na 3D objekty byla implementována lexikální a syntaktická analýza bez použití externích knihoven. Práce je tedy náročná a zahrnuje mimo počítačovou grafiku také oblast formálních jazyků a typografie. Oproti existujícím řešení nabízí podstatná rozšíření. Zadání bylo splněno velmi kvalitně a výsledný addon je dobrým přínosem pro komunitu.
Práce s literaturou Autorka práce provedla dostatečný průzkum a využila vhodně vybrané zdroje.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Konzultace probíhaly po celou dobu práce pravidelně a průběžně byly prezentovány dosažené výsledky. Autorka práce byla aktivní, rychle zpracovávala návrhy na vylepšení a její pracovní tempo odpovídá vysoké kvalitě výsledku!
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena včas. Textové i implementační výstupy byly zkonzultovány v několika iteracích. Implementační část prošla také testováním mezi uživateli.
Publikační činnost, ocenění Addon je lehce použitelný a volně dostupný na internetu pro použití uživateli.
Navrhovaná známka
A
Body
100

Posudek oponenta

Milet, Tomáš

Práce je velmi kvalitní. Má své chyby, ale ty nepoškozují celkový obrázek. Studentka vytvořila užitečnou práci. Napsala vhodnou technickou dokumentaci. Hodnotím známkou A (90 bodů).

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Práce je průměrně obtížná. Vyžaduje studium Blenderu, překladačů a systému Latex.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání je splněno. Všechny body zadání jsou vyřešeny bez nedostatků.
Rozsah technické zprávy Technická dokumentace je v obvyklém rozmezí. Některé sekce popisující tvorbu automatů, gramatik a podobně jsou možná zbytečné. Popis tvorby je popsán v teorii - tam by to nevadilo. Nicméně je popsán i postup tvorby automatu, který studentka využívá. Postup tvorby není až tak zajímavý, zajímavý je výsledek.
Prezentační úroveň technické zprávy 90 Práce je strukturována dobře. Je pochopitelná po prvním přečtení. Některé sekce by si však zasloužily delší popis nebo diagramy a obrázky. Některé sekce by naopak vyžadovaly méně textu. Za zmatečné považuji sekci o "rd-function". Popis není srozumitelný. Text obsahuje i několik faktických chyb, tady je pár ukázek: Obrázek 3.3 c) neznačí iteraci Obrázek 4.4 není úplný, alespoň ne podle specifikace v obrázku 3.4 Odkaz "číslo 22 z výpisu 4.1"
Formální úprava technické zprávy 80 Práce je po typografické stránce pěkná, ale i tak obsahuje řadu přestupků. Za zmínku stojí zmatečné používání symbolů, kdy není jasné, jestli je to speciální symbol jazyka (ať už jsou to regulární výrazy, syntaktická pravidla nebo množinové závorky) nebo jestli jsou to přijímané symboly. Tady je výčet některých problematických částí: Tabulka 4.1 Obrázek 4.4 Tabulky 4.2, 4.3, 4.4 Popisek obrázku 5.7 Dalším problémem je narušení uspořádání odrážek, které jsou často přerušeny obrázkem. Příkladem jsou: Výpis začínající na stránce 14 Výpis začínající na stránce 15 Výpis začínající na stránce 19 Dalším problémem jsou jednořádkové odstavce, které splývají se seznamy. Jiným problémem jsou chybějící dvojtečky. U odkazů občas chybí specifikace čeho se odkaz týká (například "pozri 3.2.2") - není jasné, o co jde. Dále se v textu vyskytuje symbol +, který je někde kurzívou, někde ne (stránka 25). Občas chybí nezlomitelná mezera, například odkaz: "v sekcii 3.2.2". Kromě typografických chyb obsahuje text i pár jazykových problémů. Objevují se překlepy (například: "úspšenom"), ale je jich velmi málo. Text někdy využívá nevhodný čas, nevhodné slovní spojení "funkce funguje" a pár zmatených vět.    
Práce s literaturou 80 Práce využívá 9 zdrojů literatury. Zdroje jsou adekvátní, kromě uvedené bakalářské práce a přednášky. Ve zdrojích mi chybí dokumentaci API Blender. Odkazy na literaturu jsou v textu uvedeny jen číslem. Odkazy nejsou zastavěny do věty, není uveden autor nebo název zdroje. Dále není specifikována přesná stránka nebo kapitola, odkud se informace čerpaly.
Realizační výstup 100 Realizace je povedená. Funguje jak má. Nebyl problém s instalací. Zdrojové kódy jsou rozsáhlé a komentované. Některá funkcionalita je zbytečná (například posuny, rotace, změna měřítka), protože je poskytuje samotný Blender. Realizace je plně využitelná již teď, ale doufám, že ji studentka v budoucnu rozšíří o mnoho vylepšení. Tady je seznam pár rozšíření, které mě napadly: S rovnicemi by bylo vhodné manipulovat jako s jedním objektem. Například by se rovnice zobrazovaly v rámci boxu, se kterým by bylo možné manipulovat. Byla by vhodná editace během zobrazení. V rovnicích by byly vhodné barvy, reprezentované materiály. Zarovnávání rovnic. Lepší pozicování symbolů. Pokud se základ odmocniny udělá delší, překrývá se se znaménkem odmocniny. Větší, víceřádkový textový editor rovnic. Zapojit rovnice do Geometry Nodes. ...
Využitelnost výsledků Implementovaný zásuvný modul je využitelný. Umožňuje vkládat rovnice do 3D prostředí Blenderu, což je velmi užitečné. Sám jej využiji.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 147219