ČEPOVÁ, M. Metodika projektového cyklu OP VK projektů ve veřejné výzkumné instituci [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Doskočil, Radek

Otázky k obhajobě: Z jakých podkladů jste vycházela při definování metodiky projektového cyklu? Rozhodl se management firmy využít Vámi zpracované analýzy a navrhovaná doporučení?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Praktická využitelnost výsledků C
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji, včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Pokorný,, Radek

Cílem diplomové práce (DP) bylo zjednodušit a zefektivnit realizaci OP VK projektů ve vybrané instituci, a to tvorbou jednotné metodiky za účelem eliminace rizik při získávání a realizaci zmíněného typu projektů. Práce je vhodně členěna do kapitol a sub-kapitol, z nichž první tři kapitoly tvoří teoretický základ pro stěžejní kapitolu s vlastním návrhem řešení. Práce obsahuje několik typů formálních nedostatků, nesprávným uváděním údajů v procentech, kdy výraz 75% znamená „procentní“ a 75 % znamená „procent“ (str. 19 a jinde) - některá spojení a tvary podstatných jmen jsou špatně vyskloňována (str. 21, 33) - některá větná spojení s chybějícím slovním výrazem jsou hůře srozumitelná (např.: Kvalita schopnosti institucí trhu práce..) aj. Nejsou v textu vždy vysvětleny všechny zkratky (MPO kap. 2.4.4.1, MSP Tab. 2.2) a některé nejsou uvedeny ani v seznamu zkratek (FÚ). Naopak, zavedené typy zkratek není třeba uvádět v seznamu (atd., apod., atp.). Pro některé obrázky chybí odvolávka v textu (např. Obr. 2.4). Formální nedostatky přesto nesnižují kvalitu práce. Problematika řešená v DP je velice široká a komplexní. Domnívám se, že ani při tvorbě návrhu ani při realizaci projektu nelze jednoznačně oddělit „výzkumný“ sektor (tj. vědecké pracovníky), a zjednodušit jeho práci na dodávání výstupů, od „operačního“, který se podílí na kontrole, dodržování pravidel, financí a legislativního rámce (viz str. 51). Ač komplexnost řešené problematiky zřejmě překračuje rozsah a rámec DP, bylo by vhodné některé kapitoly či údaje rozvést do větších podrobností (např. na str. 46 sub-kapitolu Ekonomika, Technologické faktory, Vliv odběratelů, dodavatelů.., spolupráce s univerzitami aj.). Větší komentář a rozvedení by zasloužil i Obr. 31, neboť členění a struktura organizace má určitý význam a hraje významnou roli při získávání i řízení projektů OP VK. Není zobrazena struktura až na „základní kameny“, které tvoří jednotlivé výzkumné tymy, na něž je kladen prvotní předpoklad stability „řešitelského“ týmu (str. 50). V DP je konstatováno, že instituce má větší zkušenosti spíše než s vedením projektů s vědou jako takovou (str. 52). Doporučuji rozvést a vysvětlit. Pro vědecké pracovníky je totiž typ „měkkých“ projektů opravdu novým. V kap. 4 vlastních návrhů řešení je často doporučováno podrobné seznámení se zadávací dokumentací, dodržování termínů a pravidel je navrhováno řešit interními směrnicemi atp. Postrádám však konkretizace, které by metodika pro vybranou instituci měla obsahovat. Ač má instituce široký záběr v oblasti řešení otázek životního prostředí a je tudíž na jedné straně snadné nalézt program, téma projektu, na straně druhé je třeba řešit konkurenci. Nutno dodat i „vnitro-ústavní“. Řešení strategie podávání projektů i v návaznosti na projekty OP VK by mohlo být také součásti navrhované metodiky. Kap 4.1.6.1 působí spíše jako položkový rozpis než konkrétní návod jak postupovat při tvorbě rozpočtu a jeho složek. Skladba řešitelského týmu, odhad požadovaných fin. prostředků aj. je třeba řešit podrobněji. Monitorovací indikátory nejsou důležitými až v době realizace projektu, ale je třeba již při návrhu projektu zodpovědně posoudit schopnost a míru jejich naplňování. V průběhu řešení projektu je nutno na tyto indikátory plnění upozorňovat a koordinovat jejich plnění s dostatečným předstihem tak, aby tvůrci indikátorů mohli plnit včas. Ač jsou v DP uvedeny četné příklady, zdroje potenciálních chyb, návrh jejich eliminace apod. uvítal bych konkrétnější, strukturovaná doporučení pro vybranou instituci, tak jak je vhodně uvedeno na konci kap. 4. S ohledem na rozsáhlost a komplexnost problematiky, náročnost na zpracování a ujednocení informací byly cíle DP stanoveny velmi ambiciózně. /Stanovení cílů DP však neleží jen na bedrech studenta, ale i vedoucího práce./ Chápu, že nebylo proto možné zacházet až do úplných podrobností.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Praktická využitelnost výsledků C
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 73970