KRATOCHVÍL, J. Konstrukce experimentálního podvozku vozidla pomocí systému Lego [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Bakalářská práce pana Jana Kratochvíla se zabývá konstrukcí experimentálního podvozku vozidla s využitím systému Lego. Stavebnice Lego je jedna z nejoblíbenějších platforem při výuce studentů základům robotiky a programování. Otázkou tedy bylo, zda univerzálnost a jednoduchost není na úkor konstrukčním zásadám platným u reálných konstrukcí. Úkolem bakalářské práce tedy bylo navrhnout s využitím stavebnice Lego vozidlový podvozek malého experimentálního vozidla podle známých konstrukčních pravidel. Student již od začátku přistupoval k řešení svého úkolu s velkým nadšením a kromě samotné konstrukce postupně studoval konstrukce a konstrukční pravidla platná pro reálná vozidla. Studoval dostupnou literaturu a aktivně využíval konzultací a to jak s vedoucím bakalářské práce, tak s odborníky na danou problematiku. Na samotné konstrukci podvozku byl vidět jednoznačný posun od jednoduchého řešení až po konstrukci splňující všechny nutné požadavky. Dále je nutné ocenit, že se student snaží, se svými znalostmi podělit se studenty z robotických kroužků. Student splnil zadání a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Tématem bakalářské práce studenta Jana Kratochvíla byla konstrukce podvozku experimentálního vozidla pomocí systému Lego. Konkrétně sestavit z dílů stavebnic LEGO podvozek s pohonem 4x4 pro experimentální malé autonomní nebo dálkově ovládané vozidlo. Student v souladu se zadáním práce analyzoval na základě literatury požadavky kladené na nápravy vozidel a vytipoval klíčové parametry, na které bude ve svém návrhu klást důraz. Dále se za měřil na rozbor stávajících řešení podvozků stavebnic vozidel od firmy LEGO a to i z hlediska výše zmíněných parametrů. Na základě těchto podkladů sestavil dva modely náprav, první jen z LEGO součástek a druhý finální model, který kromě součástek z LEGA obsahoval i díly vyrobené pomocí 3D tiskárny a zakoupená ložiska. Parametry, které student zvolil jako klíčové pro svůj návrh podvozku experimentálního vozidla byly, dle mého názoru, zvoleny správně a jsou adekvátní cílům, které se tímto projektem mělo dosáhnout. Finálním návrhem student dosáhl podstatného zlepšení vlastností modelů náprav oproti stávajícím řešením. Sestavený podvozek by tak měl být schopen sloužit požadovaným záměrům. K práci mám následující připomínky: - Student pečlivě popisuje každou dílčí analýzu, což na jedné straně umožňuje studium dílčích částí textu separátně, na druhé straně v kontextu celého textu, to vede k častému opakování již dříve popsaných závěrů. - V textu bych uvítal více schémat, obrázků nebo fotek, aby byly jednotlivé díly více rozpoznatelné a jednotlivá řešení bylo možné realizovat bez funkčního vzorku. - Definice parametrů v kapitole „2.2 Geometrie řízení“ nejsou vždy přesné a neodpovídají platným mezinárodním normám, např. ISO 8855. Z textu není zcela jasné, zda definice v bakalářské práci jsou doslovně převzaty z citované literatury. Podobně některá tvrzení týkající se těchto parametrů jsou řečena natolik obecně, že nepřinášejí žádný vhled do popisované problematiky, např. (str. 16) „Poloměr rejdu by proto měl být malý, ale přesto dostatečný pro zachování optimální ovládací síly řízení.“ S ohledem na to, že se jedná o bakalářskou práci, a student neabsolvoval ještě odborné předměty z oblasti jízdní dynamiky a konstrukce náprav, nepovažuji tuto připomínku za zásadní i s ohledem na to, že nepřesná tvrzení nejsou vysloveně chybná. - V textu se několikrát objevují stylistické nedokonalosti nebo záměna pojmů (např. záměna příklon za záklon, str. 16). Z textu je zřejmé, že jde jen o nepozornost, nikoliv o neznalost. - Číslování literatury by mělo být v pořadí v jakém jsou citace uvedeny v textu (např. obr. 1 … [5]). Přes zmíněné nedostatky hodnotím práci pozitivně. Práce má logické uspořádání, jednotlivé kroky na sebe navazují a vedou k naplnění cílů diplomové práce. Závěrem lze konstatovat, že student splnil požadavky zadání. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 149732