BŘOUŠEK, R. Vysokotlaké vstřikovací systémy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Bakalnt si pro svou bakalářskou práci zvolil téma týkající se vysokotlakých vstřikovacích systémů jak pro zážehové, tak i pro vznětové pohonné jednotky. Autor se nejprve krátce věnuje historii zavedení vysokotlakého vstřikování a dále se již plně zaměřuje na samotné palivové systémy a detailně rozebírá jejich komponenty. Velká pozornost je věnována vstřikovacím systémům pro vznětové pohonné jednotky, kde je uveden vyčerpávající přehled a rovněž přímému vstřikování benzínu. Student se věnoval své závěrečné práci průběžně a rovněž byl v pravidelném kontaktu s vedoucím práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Student Roman Břoušek zpracoval bakalářskou práci, ve které nejprve krátce rozebírá obecně problematiku emisí výfukových plynů a postupný vývoj ve vstřikovacích systémech. V následujících kapitolách jsou pak popsány některé z používaných palivových systémů pro přímý vstřik benzinu a nafty, především pak jejich komponenty z vysokotlaké části. V práci nechybí uvedené příklady aplikací těchto systémů na konkrétních pohonných jednotkách i s jejich popisem. Jak pro zážehové, tak i vznětové motory jsou zde dále popsány možnosti, jakými lze snižovat jejich emise. Celkovou úroveň práce sráží formální ale i věcné nedostatky. Kromě gramatických a typografických prohřešků se objevují také nepřesné či zavádějící formulace, které by se autor v tomto typu dokumentu měl vyvarovat. Doporučuji, aby se autor vždy řádně seznámil s použitým zdrojem a nevyjímal pouze části myšlenek z celého kontextu. Tímto v práci pravděpodobně vznikly některé nepřesné formulace, např. autor uvádí že absorpce oxidů dusíku v zásobníkovém katalyzátoru u vznětových motorů probíhá při spalování vrstvené směsi (str. 27). Přehlednost práce by také zlepšilo jednotné formátování textu a odkazování na vysvětlující obrázky. Toto autor dělá ve velmi omezené míře, a navíc s chybami, kdy čtenáře evidentně odkazuje na zcela jiné obrázky, než bylo původně zamýšleno (str. 29). Některé kapitoly by bylo vhodné více rozvést, např. kapitola o způsobu redukce emisí vznětových motorů popisuje jen opatření za motorem. Za jeden z hlavních nedostatků práce však považuji citování textů a obrázků. V práci se objevují pasáže, které nejsou náležitě citovány. Některé výroky autora jsou v rozporu s citovanými zdroji, např. autor práce uvádí v prvním odstavci o historii (str. 11), že prvním automobilem vybaveným přímým vstřikováním je Mercedes Benz 300SL. Odkazuje se na zdroje, kde jsou však ve stejné souvislosti uvedeny vozidla Gutbrod Superior 600 a Goliath 700 GP. Druhý uvedený zdroj pak s obsahem odstavce vůbec nesouvisí a obsahuje informace o systému Common Rail 4. generace. Takovéto nesrovnalosti se v práci dále opakují. I přes veškeré nedostatky jsou splněny cíle práce. Práci doporučuji k obhajobě s hodnocením „D“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | |||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | E |
eVSKP id 124551