KOČÍŘ, M. Laboratorní úloha skryté kamery a odposlechu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Burda, Karel

Zadání práce bylo splněno na uspokojivé úrovni. Hlavním nedostatkem práce je nerespektování pedagogického aspektu laboratorních úloh. Například v úloze Systém skryté kamery nebudou studenti chápat, proč je součástí úlohy generátor šumu a jakou má toto zařízení vůbec funkci. Práce rovněž obsahuje řadu nepřesností (např. chybné vysvětlení principu detekce kamer v kap. 4.3). Aktivita studenta při řešení zadání práce byla průměrná. Z formálního hlediska je v práci řada toporných vyjádření jako například "... aby odposlechový přístroj měl stále funkční schopnosti ..." (s. 24). Celkově práci hodnotím 66 body, tj. známkou Uspokojivě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání D 34/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) C 14/20
Formální zpracování práce D 13/20
Využití literatury E 5/10
Navrhovaná známka
D
Body
66

Posudek oponenta

Pust, Radim

Student měl zadáno stručně popsat problematiku obrazového a zvukového odposlechu místnosti a ochrany vůči tomuto odposlechu. V práci jsou navíc popsány metody odposlechu klávesnice, linky RS232, telefonní linky a GSM telefonu, které zcela neodpovídají požadavku zadaní. Naopak v práci pak není věnován dostatečný prostor požadovanému obrazovému a zvukovému odposlechu a ochrany vůči tomuto odposlechu. Z akustických odposlechových metod v práci postrádám metody odposlechu zvuku z oken a zdí, například stetoskop, optický mikrofon atd. Naopak z ochrany vůči odposlechu v práci postrádám metody pomocí rušiček. Teoretická část práce odpovídající zadání je tak velmi stručná a užitá tvrzení jsou někdy nepřesná. Například kapitola 3.3.2 je kapitola o jedné větě, přičemž mohly být popsány parametry uvedeného zařízení. Zároveň v kapitole 3.3.2 student uvádí, že osobní detektor RFD 5, cituji:"Je určený k vyhledávání odposlechových přijímačů ...". Přijímač ze své podstaty funkce není odposlechové zařízení a vzhledem k nízké citlivosti uvedeného detektoru nepředpokládám, že by byl schopen přijímač odhalit. V kapitole 3.2.4 student uvádí, že zařízení radiového odposlechu s funkcí aktivace hlasem šetří paměť přijímače s čímž souhlasím. Nicméně zde není uveden primární důvod této funkce, kterým je úspora energie baterií radiového odposlechu. Student při zpracování práce měl využít většího množství literatury, pomocí které by získal lepší přehled o dané problematice a práce by tak mohla být lepší. Domnívám se, že z uvedeného popisu navržených laboratorních úloh studenti nebudou schopni některé úkony zde popsané realizovat bez podrobného prostudování návodů k daným zařízením. Přiložená mapa kmitočtového spektra mě přijde nerelevantní, vzhledem k udávanému rozsahu přijímače 43-2700 MHz bych očekával nalezení většího počtu zdrojů radiového signálu v laboratoři než sedm rozhlasových stanic a dva odposlechy. Po formální stránce práci vytýkám, že v práci není odkázáno na všechny uvedené zdroje literatury. Způsob citování webových odkazů také není zcela správný, jsou zde v některých případech uvedeny pouze adresy serverů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Formální zpracování práce B 8/10
Interpretace výsledků a jejich diskuse B 16/20
Splnění požadavků zadání D 12/20
Odborná úroveň práce D 30/50
Navrhovaná známka
D
Body
66

Otázky

eVSKP id 32211