GOFROJ, P. Optimalizace přechodu elektricky poháněného konvertoplánu s překlopnými rotory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Potřeby moderního světa dávají příležitost vzniku nových způsobů přepravy. Ve vzdušné přepravě se do popředí zájmu dostávají konvertoplány (letadla s kolmým startem, která díky překlopným rotorům přejdou v let po křídle), přičemž tlak je na využití elektromotorů. Energeticky nejnáročnější fází letu je právě přechod z vertikálního do horizontálního letu, je tedy žádoucí tuto fázi (z hlediska spotřeby energie) optimalizovat. Tato úloha byla hlavní náplní diplomové práce, která byla vypracována ve spolupráci s firmou Honeywell, spol. s r.o. - HTS CZ o.z. Téma považuji za vysoce netriviální, student se musel zorientovat jak ve vícero oblastech aplikované matematiky a fyziky, tak ve tvorbě dynamických modelů v prostředí MATLAB/Simulink. Lze konstatovat, že povinné cíle práce byly naplněny, zejména se podařilo vytvořit algoritmus, který energeticky optimalizuje trajektorii modelového konvertoplánu při přechodu ze svislého do vodorovného letu. Tento algoritmus je diskrétní povahy (vyžaduje tedy určitý "sampling" letových dat) a využívá poznatků z teorie grafů. Po formální stránce nemám větších výhrad, některé pasáže by patrně šlo uchopit lépe, nicméně, jsem si vědom, že srozumitelný popis komplexních partií v rozumném rozsahu není jednoduchý. Práci doporučuji k obhajobě, přičemž při hodnocení jsem přihlédnul k názoru externího školitele MSc. Ondřeje Karase.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Předložená práce popisuje a implementuje zjednodušený model letounu typu eVTOL v uzavřené a v otevřené smyčce. Obsahuje zajímavý přístup k vytvoření orientovaného grafu přechodů mezi stavy, který je sestaven pomocí modelu. V závěru je naznačeno další možné pokračování pro vývoj metody. Protože je model zjednodušen na úroveň simulace hmotného bodu ve 2D, je třeba výsledky validovat na pokročilejších modelech a v reálných podmínkách. Dalším výzkumem by mohlo být porovnání s jinými metodami optimalizace řízení jako jsou biologicky inspirované algoritmy a posilované učení. Celkově považuji práci za nadprůměrnou a doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 139909