PEŘINA, D. Mobilní aplikace pro koordinaci jednotek na bojišti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.
Z pohledu vedoucího bylo zadání vyřešeno na výbornou. Student byl nadprůměrně aktivní a během celkého akademicého roku pracoval pečlivě a svědomitě. Výsledná aplikace je plně funkční a provozuschopná, což bylo ověřeno nejen v laboratorních podmínkách, ale i při reálné airsoftové hře s několika desítkami účastníků. Ve výsledné aplikaci bylo implementováno i několik funkcí, které zadání přímo nevyžadovalo a lze je považovat za určitou formu rozšíření, např. správa sezení, účty a podpora pro změnu zařízení, editor značek mapových bodů apod. Aplikace svým způsobem plní "díru na trhu," neboť jediná známá alternativa (software PES) již není nadále podporována a BMS, které využívají armády NATO, typicky podléhají utajení a nejsou pro civilní sektor dostupné. Řešení pana Peřiny tak může najít využití zejména mezi hráči paintballu, airsoftu a skupinami, které se věnují aktivitám na bázi MILSim.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Cílem práce bylo vyvinout mobilní aplikaci, pokrývající základní funkcionalitu systémů pro řízení boje (BMS), tedy zejména sledování pozice spojeneckých jednotek a sdílení bodů zájmu. Zadání považuji splněné v plném rozsahu a řešení disponuje i několika funkcemi, implementovanými nad rámec zadání. | ||
Práce s literaturou | Student využil doporučené literatury a další relevantních zdroje si samostatně dohledal. Právě hledání vhodných zdrojů bylo u tohoto zadání obtížnější, neboť volně dostupných informací o fungování Battle Management Systems (BMS) není mnoho. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Pan Peřina byl během řešení aktivní, průběh práce pravidelně konzultoval a bylo vidět, že ho zvolené téma baví. Na konzultace docházel připraven a termíny plnil dle domluvy. První funkční prototyp měl student hotov již na konci zimního semestru. Během léta pak řešení zdokonaloval a přidával další funkce. | ||
Aktivita při dokončování | Implementační práce byly dokončeny ve výrazném předstihu, díky čemuž bylo možné vytvořenou aplikaci otestovat i v reálných podmínkách několikadenní airsoftové vojenské simulace. Technická zpráva byla také dokončena včas a její obsah byl dostatečně konzultován. Veškeré mé připomínky student zapracoval. | ||
Publikační činnost, ocenění | Zdrojové kódy aplikace Kris student zveřejnit na portálu GitHub pod licencí MIT: https://github.com/Revarin/dp24-milapp-perina . Jakákoli skupina vojenských nadšenců si tedy může zprovoznit vlastní server pro své účely a aplikaci volně používat. |
Výsledkem diplomové práce je rozsáhlá a přehledná technická zpráva (s drobnou výtkou k použité literatuře) a praktické, dobře navržené a funkční programové řešení. Navrhuji hodnotit práci stupněm dobře (C) .
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Jedná se o průměrně obtížné, implementačně zaměřené zadání. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Zadání je splněno bez výhrad. | ||
Rozsah technické zprávy | Rozsahem technická zpráva mírně přesahuje obvyklé rozmezí, od úvodu po závěr obsahuje 79 vysázených stran (celkově 110 normostran). Větší rozsah je dán především velkým množstvím obrázků, které jsou však potřebné a vhodně doplňují textový obsah práce. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 80 | Technická zpráva je vhodně členěna. Jednotlivé kapitoly jsou přiměřeného rozsahu a velmi dobře na sebe navazují. Oceňuji přehledné diagramy a grafy, avšak některé z nich (např. na obr. 6.10 až 6.13) by bylo vhodnější vyjádřit úsporněji (zkombinovat do jednoho přehledového grafu) nebo přesunout do příloh. Vytknout lze nedostatečné srovnání výsledného programového řešení s ostatními existujícími systémy. | |
Formální úprava technické zprávy | 85 | Z hlediska formální úpravy je technická zpráva na velmi dobré úrovni. Po jazykové stránce lze vytknout jen drobné nedostatky (např. v interpunkci) a po typografické stránce je zpráva prakticky bez nedostatků. | |
Práce s literaturou | 65 | Seznam literatury obsahuje 39 položek, z toho se jedná většinou o online zdroje, ale i několik odborných publikací. Prakticky všechny zdroje se však týkají vojenské tématiky či existujících systémů (jsou použity v první polovině technické zprávy) a není vůbec zastoupena literatura z oblasti informačních technologií, např. pro návrh a implementaci mobilních aplikací. Položky seznamu literatury jsou z textu odkazovány a je dobře patrný způsob a rozsah jejich použití. Až na výjimky (pol. č. 2) jsou uvedeny a formátovány dle zavedených norem. | |
Realizační výstup | 85 | Realizačním výstupem jsou mobilní a serverová aplikace pro zobrazení mapových podkladů, vlastní polohy uživatele a ostatních uživatelů, sdílení polohy, správu bodů na mapě a pro textovou komunikaci uživatelů. Oceňuji přehledné uživatelské rozhraní. Aplikace jsou vytvořené s použitím .NET, jejich zdrojový je dobře členěn, avšak mohl být lépe komentován. Aplikace fungují a jejich použití bylo otestováno v praxi (kap. 6). | |
Využitelnost výsledků | Výsledné programové řešení je využitelné k zamýšlenému účelu, tedy jako amatérský systém pro koordinaci jednotek na bojišti. |
eVSKP id 153644