ZUBRVALČÍK, J. Současný stav a směry rozvoje metod a technického zabezpečení navigace civilních letadel po ploše letiště [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Diplomová práce zcela splňuje požadavky zadání. Její text je uspořádán logicky, metodicky a přehledně. Struktura textu je zaměřena k tomu, aby DP poskytla čtenáři co nejlepší představu o technologiích, používaných pro řízení provozu na ploše letiště, které již vstoupily, vstupují nebo budou v nejbližší době zaváděny do letištní praxe. Na poměrně malém prostoru asi osmdesáti stran se čtenáři dostává ucelené informace o celém sortimentu zařízení pro kontrolu a řízení pohybu techniky po letišti. Formálně je DP zpracována dobře. Zbytečně jí škodí občasné - i hrubé - gramatické chyby. Členění textu, formátování částí a doprovodné tabulky a obrázky jsou voleny účelně a přispívají k přehlednosti práce. Jistou vadou je volba formátu některých obrázků, na kterých nejsou zcela čitelné doprovodné texty. Naopak za přednost DP lze považovat formu výkladu, založenou na metodě "in medias res", která čtenáři umožňuje snadněji vysledovat podstatu činnosti popisovaných zařízení a jejich začlenění do systému řízení pohybu techniky po letišti. Výsledné dílo je velmi dobrým studijním materiálem pro studenty oboru Profesionální pilot a Provoz letadel. Autor zpracoval text své DP zcela samostatně a přitom velmi dobře spolupracoval s vedoucím DP . Doporučuji hodnotit tuto diplomovou práci stupněm A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Cílem práce bylo vytvořit účelnou studijní pomůcku objasňující metody řízení pohybu po letišti. Tento cíl byl autorem v podstatné míře splněn. Vlastní práce je rozdělena do 5 kapitol. První kapitola bez podrobnějšího úvodu popisuje vizuální navigační prostředky. Tato kapitola především replikuje informace obsažené v předpisu L14 a není zřejmé, proč jsou tyto informace autorem uvedeny. Další kapitola je pak věnována radionavigačním prostředkům. Opět jsou zde reprodukovány obecné principy činnosti. Je škoda, že se autor nepokusil více zdůraznit některé problémy, které mohou plynout z využívání těchto prostředků na plochách letiště. Pozitivně naopak chválím autora za stručné shrnutí výhod a nedostatků jednotlivých systémů. Ve čtvrté kapitole je pak uveden přehled metod používaných predikci pohybu a zabránění kolizím. Struktura této kapitoly mohla být autorem lépe zvolena. Zejména podkapitola 4.3 mohla být zpracována rozsáhleji. S ohledem na určení práce jako možný studijní materiál měl autor omezit využití zkratek na minimum, pro snadnější pochopení textu. Pátá kapitola pak obsahuje porovnání přehledových systémů pro detekci. Tuto kapitolu považuji za velmi přínosnou. Z hlediska stylistiky by však měl autor volit konvenční evropské vyjádření nákladů na jednotlivé technologie. Závěr práce mohl být konkrétnější a lépe podložen argumenty.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 133187