PAVLÍK, V. Studie vlivu radiačního vytápění a chlazení na tepelnou pohodu řidiče osobního automobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Hlavním cílem diplomové práce pana Vojtěcha Pavlíka bylo zhodnotit vliv radiačního vytápění v kabině automobilu při různých klimatických podmínkách s využitím CFD simulací, modelu kabiny a virtuálního manekýna. Tepelný komfort pak měl být vyhodnocen pomocí diagramu komfortní zóny a v rámci metodiky dle ISO 14505-2. Diplomant se měl také blíže zaměřit na posouzení energetické úspory pro vytvoření optimálního tepelného komfortu v kabině při využití radiační vytápěcí technologie. Student přistupoval ke zpracování práce relativně odpovědně, pracoval na simulacích, konzultoval řešenou problematiku a zvládnul použití vysoce specializované simulační metody. Nicméně i přes četná upozornění vedoucího DP diplomant poněkud podcenil časovou náročnost zpracování získaných výsledků, v důsledku čehož měl pak relativně málo času na dopsání textu, vyhodnocení výsledků a definování závěrů. Práce má tak především po stránce rozsahu, stylistiky a grafické úpravy značné rezervy a student prakticky vůbec nevyužil možnosti grafické prezentace výsledků, kterou dává CFD modelování. Je však potřeba podotknout, že diplomant prokázal při realizaci simulací a zpracování DP jistou houževnatost, osvojil si aplikaci nejnovější metodiky pro vyhodnocení tepelného komfortu a splnil hlavní cíle DP. Přínosy DP pak lze především spatřovat ve vzniku CFD modelu kabiny s virtuálním modelem manekýna, jehož vytvoření bylo vzhledem ke komplikovanosti geometrie značně náročné. Práci pana Vojtěcha Pavlíka doporučuji k obhajobě a hodnotím ji Dobře/C.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Cílem práce Vojtěcha Pavlíka bylo posoudit vliv radiačních panelů na tepelnou pohodu řidiče v kabině automobilu. Důvod použití radiačních panelů je ve snižování teploty přiváděného vzduchu do kabiny, čímž je možné dosáhnout energetických úspor, obzvlášť důležitých u elektromobilů. Výsledky práce naznačují, že použití radiačních panelů přináší jen malou energetickou úsporu pro dosažení požadovaného tepelného komfortu, přičemž autor ve výpočtech neuvažuje s únikem tepla do okolí přes konstrukci automobilu, což by se pravděpodobně projevilo pod ještě menší úsporu. V závěru práce však chybí zhodnocení, jestli i při tak malé úspoře energie mají tyto panely význam pro tepelný komfort. Naopak pozitivně hodnotím myšlenku autora zaměřit se na vyhřívání čelního skla, kdy by bylo možné snížit energetickou náročnost. Cíle práce tak byly splněny, autor však mohl lépe interpretovat získané výsledky. Kapitoly 1 až 4 popisují teoretický základ problematiky tepelného komfortu a systémů na úpravu prostředí v kabinách automobilů. Od kapitoly 5 pak autor popisuje svoji vlastní práci a její výsledky. V 6. kapitole pak autor popisuje práci s modelem a tvorbou výpočetní sítě. Text má charakter návodu a například při nastavení velikosti výpočtové buňky pro CFD simulaci nejsou uvedeny důvody nebo vztahy, na základě kterých autor zvolil daný rozměr. Celé nastavení simulace by pak bylo dostačující uvést v příloze, která v elektronické verzi chybí. Autor uvádí, že fyzikální modely volil dle odborné literatury a doporučení školitele, chybí však konkrétní odkazy na použité zdroje. Kapitola 6.3. definuje řezy a body, na kterých autor sleduje požadované veličiny, avšak nejsou zde, ani v příloze, uvedeny jejich přesné polohy v použitém geometrickém modelu, což znemožňuje další využití výsledků. Nesrozumitelná je definice barevného zobrazení výsledků, které dle autora neposkytuje žádné konkrétní data a získání tzv. pevných dat je možné jenom ve vyhodnocovacích bodech. Nedostatečné je i vysvětlení rozdílů uvedených v tabulce 6 a grafu 2, které autor připisuje nejspíš sedačce. Po formální a grafické stránce je práce na dobré úrovni. V textu se však vyskytují překlepy, kvalita některých obrázku je slabá (Obr. 14) a bylo by vhodné sjednotit anglický a český text v tabulkách a grafech. Celkově hodnotím práci pozitivně. Provedení a vyhodnocení velkého množství simulací stojí hodně úsilí a výsledky práce jsou hodnotné pro další výzkum v oblasti alternativních systému pro tepelný komfort posádky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 108252