JAROŠOVÁ, V. Elektroencefalografie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Slečna Veronika Jarošová měla za úkol se zabývat elektroencefalografií. Hlavním cílem této práce byl návrh a ověření praktických úloh z této oblasti pro výuku studentů. V rámci své bakalářské práce se musela seznámit jednak s elektrickými signály, které mozek při své činnosti vytváří, změnami tohoto signálu ve vztahu ke stavu subjektu, způsoby detekce evokovaných potenciálů a vlastnostmi elektroencefalografu Alien. Cílem pak bylo vytvoření tří úloh, které měla prakticky ověřit, vytvořit k nim návody i s postupem hodnocení naměřeného signálu, provést diskusi a zhodnotit navržené úlohy. Při jejich návrhu musela také počítat s tím, že ve výuce je k dispozici stanovená doba, za kterou by se navrhované úlohy měly zvládnout. Testy úloh dělala na souboru dobrovolníků. Především je nutno konstatovat, že i když je elektroencefalograf Alien moderní přístroj, má svá omezení. Je navržen především pro klinickou praxi. S tím je nutno počítat. I možnosti hodnocení signálu mají svá omezení, i když na druhé straně je nutno říci, že běžné hodnocení EEG je s tímto přístrojem zvládnutelné. K tomu je také určen a má odpovídající parametry. Slečna Jarošová si předem pečlivě připravila scénář experimentů, které v rámci návrhu úloh provádět a ten potom při snímání signálu přesně dodržovala. Zde je nutno podotknout, že zadání této bakalářské práce bylo myšleno jako příprava pro praktická cvičení, ve kterých se v rámci výuky posluchači učí s tímto přístrojem zacházet. Je proto na místě vymyslet takové úlohy, které by v rámci času na to vymezeného ukázaly variabilitu EEG signálu a možnosti přístroje. Na vážnou práci není v tomto případě čas. V souboru dobrovolníků byl i jeden epileptik. Tito lidé jsou od příslušného lékaře poučení, které činnosti jsou pro ně rizikové a kterých se tedy musejí vyvarovat. Každý dobrovolník byl před zahájením snímání signálů přesně seznámen s metodikou experimentu a musel vyjádřit svůj souhlas. U epileptika nebyly použity žádné podněty, které by pro něj mohly být riskantní. Pro praktickou výuku by využití epileptika vhodné nebylo, navíc není podobný subjekt vždy k dispozici. Předložená bakalářská práce má řadu příloh, které jsou tvořeny jednak nasnímanými signály, jsou uvedeny i tabulky a výsledky zpracování. Zadání bylo podle mého soudu splněno. Proto doporučuji bakalářskou práci slečny Veroniky Jarošové k obhajobě a navrhuji bodové hodnocení 80 bodů.
Studentka se ve své práci zabývala návrhem úloh pro měření EEG v rámci praktických cvičení. Teoretická část obsahuje velké množství nepodstatných informací (spánkové studie, snímání EEG u dětí a novorozenců apod.). Důležité informace potřebné pro realizaci experimentální části a následné analýzy EEG jsou ovšem vynechány, např. zdůvodnění použití vybraných testů (čtení a poslech hudby různých žánrů) pro porovnání EEG epileptiků a zdravých jedinců, základy metody biofeedback a principy spektrální analýzy EEG. Co se tyče navržených úloh, považují za nebezpečné a nezodpovědné provedení experimentů (obzvlášť s akustickými a vizuálními podněty) u epileptiků v rámci výuky bez přítomnosti zdravotnického odborníka. Není zdůvodněné použití akustického podnětu, který podle autorky vyvolával smích u měřených osob a tím vznik pohybového artefaktu v záznamech. Tomu by se dalo zabránit použitím podnětu v podobě čistého tónu pouštěného do sluchátek. Při vypočtu hodnot reakční doby na podněty není jasné co autorka považuje za "viditelnou změnu EEG křivky". Chybí také informace o tom, ze které části EEG a jak dlouhé byly vybrané úseky signálů a který ze spektrálních parametrů EEG byl použit pro hodnocení rozdílů mezi jednotlivými fázemi experimentu (např. hodnoty v tab. 6.4, na screenshotu z obr. 6.3 je vidět jenom to, že hodnoty jsou vyjádřený procentuálně a vypočteny pro rozsah 0-25 Hz). Autorce se nepodařilo vyhnout chybným interpretacím výsledků, např. považuje artefakt způsobený pohyby očí v důsledku mrknutí po náhodném akustickém podnětu (viz obr. 6.11) za změnu elektrické aktivity mozku (evokované potenciály). Návody k úlohám předpokládají detailní popis podmínek měření, nastavení potřebných parametrů použitých zařízení (u biofeedbacku např. pokyny k nastavení prahové hodnoty), podrobný postup pro sběr dat a následnou analýzu (určení skóre, statistické vyhodnocení, vhodná forma reprezentace výsledků), a také pokyny pro interpretaci výsledků (např. srovnání s údaji z literatury), což v předložené práce je splněno jenom zčásti. K formálnímu zpracování práce mám následující výhrady: špatná kvalita převzatých obrázků, nedodržení citačních norem, tabulky v praktické části jsou uvedené jako obrázky, krabicové grafy pro jeden typ podnětu mají odlišné měřítko. Přes uvedené nedostatky zadání práce se dá považovat za splněné. Hodnotím práci stupněm D/65b.
eVSKP id 51786