KARAFA, P. Systém pro snížení NOx [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Diplomová práce na Pavla Karafy se zabývá návrhem systému pro snižování NOx. Systémy pro snižování NOx ve výfukových plynech jsou v současné době v popředí zájmu všech výrobců vozidlových motorů. Pro výrobce motorů tyto systémy vyrábí externí firmy a sami výrobci k nim přistupují jako k tzv „černým skříňkám“. O to v horší pozici byl tedy diplomant, když měl k dispozici minimum informací o praktickém fungování těchto systémů. Pan Karafa při řešení své práce postupoval systematicky a postupně procházel všechny dostupné informace, aby nakonec navrhl univerzální zkušební stanoviště. Správné fungování navrženého systému prakticky ověřil na spalovacím motoru. Diplomant při řešení své diplomové práce využíval všech potřebných konzultací. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Pan Pavel Karafa se ve své práci zaměřuje na snižování škodlivin ve výfukových plynech, respektive návrhem systému pro snižování oxidu dusíku u vznětového motoru, prostřednictvím selektivní katalytické redukce. (Ve zkratce SCR). V první části práce student stručně shrnuje současné evropské legislativní předpisy upravující produkci škodlivin pro motorová vozidla. Dále se již pak student zaměřuje na vznětové motory. Zabývá se jejich spalovacím procesem, zejména v kontextu se vznikem škodlivin ve výfukových plynech a rozebírá možnosti jejich snižování s hlavním zaměřením právě na NOx. Stěžejním úkolem celé práce bylo vytvořit zařízení, které na bázi SRC umožní experimentální měření pro účely zkoumání snižování NOx. Jeho návrhu se podrobně věnuje v kapitole 4. a 5. V další části práce se již student věnuje kalibraci a ověření funkčnosti celého tohoto zařízení. V kapitolách 6. a 7. podrobně popisuje celou metodiku měření, včetně měřicího stanoviště. Výsledky realizovaného experimentu na spalovacím motoru, kde jsou porovnány hodnoty NOx bez a s použitím SRC technologie jsou uvedeny v grafech na straně 60,61 a62. Z hlediska formálních náležitostí by bylo vhodné uvedené grafy číslovat samostatně jako grafy, nikoli jako obrázky. Vzhledem k tomu, že dle popisované metodiky byla také měřena i měrná efektivní spotřeba paliva a další složky výfukových plynů jako CO, CO2, O2, HC a případně pevné částice, bylo by zajímavé,(byť by to bylo nad rámec zadání této práce), tyto výsledky taktéž alespoň graficky prezentovat. V závěru práce student shrnuje své postupy a dosažené výsledky a nastiňuje další možnosti a směry, kam by bylo zajímavé v tématu této práce dále pokračovat. Z celé práce je zřejmé, že se student v zdané problematice velmi dobře orientuje a práci bych hodnotil jako zdařilou. Jak po obsahové tak po grafické stránce je na velmi dobré úrovni a student prokázal odborné schopnosti při řešení konkrétní aplikace zadané problematiky. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 96776