GÁFRIK, P. Nástroj pro dynamickou vizualizaci dat hromadné dopravy města Brna [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Lazúr, Juraj

Študent k svojej práci pristupoval svedomito, výsledky práce nájdu praktické využitie v oblasti detekcie najrôznejších anomálií v rámci systémov hromadnej dopravy. Vzhľadom na vytvorený návrh a použitý druh vstupných dát je taktiež možné implementované riešenie použiť na širokú triedu systémov hromadnej dopravy. Celkovo hodnotím prácu stupňom C.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Cieľom práce bolo vytvorenie interaktívneho nástroja pre vizualizáciu a analýzu plánovaného stavu systému hromadnej dopravy mesta Brna. Študent konkrétne navrhol a implementoval nástroj umožňujúci analýzu vzťahov v rámci plánovaného stavu systému hromadnej dopravy. V rámci práce študent preštudoval rôzne spôsoby reprezentácie systémov hromadnej dopravy, ako aj spôsoby distribúcie týchto informácií. Okrem toho musel študent preskúmať metódy dynamickej vizualizácie vysoko objemných geografických dát. Celkovo hodnotím prácu kladne. Výsledky práce nájdu využitie napríklad pri detekcii hluchých miest v rámci obslužnosti, alebo pri skúmaní dopadov zmien dopravných systémov.
Práce s literaturou Študent si aktívne dohľadával vhodnú odbornú literatúru, ako aj dokumentáciu k použitým nástojom.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Študent aktívne komunikoval počas celého riešenia práce, konzultácie prebiehali pravidelne každé dva týždne. Práca postupovala dobrým tempom.
Aktivita při dokončování Práca bola dokončená s rezervou a mohla tak byť dostatočne konzultovaná.
Publikační činnost, ocenění
Navrhovaná známka
C
Body
78

Posudek oponenta

Hynek, Jiří

Bakalářská práce obsahuje některé výše zmíněné nedostatky. Oceňuji, že byla práce psaná v anglickém jazyce. Navrhuji hodnocení stupněm C.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Cílem práce bylo analyzovat historická a současná data města Brna o veřejné dopravě a navrhnout vhodné vizuální pohledy určené pro analýzu těchto dat. Student prostudoval problematiku zpracování a vizualizace geografických dat a technologie určené pro tyto účely (např. formáty GeoJSON, GTFS, jazyk R, knihovny RBQL nebo Leaflet). Dále se seznámil s technologiemi pro implementaci webové aplikace (JavaScript, React, Node.js). Zadání hodnotím jako průměrně obtížné.
Rozsah splnění požadavků zadání
Rozsah technické zprávy
Prezentační úroveň technické zprávy 75 Text je rozumně rozčleněn na teoretickou a praktickou část . Ocenil bych nicméně lepší popis cílové skupiny uživatelů a jejich požadavků. Není zřejmé, dle čeho jste se aplikaci rozhodl navrhnout tak, jak popisujete. V rámci testování pak nemohlo být řádně ověřeno, zda je řešení využitelné.
Formální úprava technické zprávy 70 Práce je psána v anglickém jazyce na přijatelné úrovni . Vytkl bych některé nedostatky (např. správná velikost prvních písmen v nadpisech, odkazech na obrázky, špatné uvozovky apod.). Schémata měla být ve vektorech. Obrázek 2.9 obsahuje oříznutý vodoznak. Tabulky v kapitole 6 měly být vysázené.
Práce s literaturou 65 Student prostudoval dostatečné množství odborných zdrojů . Vytkl bych nicméně nešťastné odkazování na citace, kdy je často jeden zdroj opakován dokola v navazujících větách či odstavcích. Formát GeoJSON mohl být dále citovaný z RFC, nikoliv z webu Wikipiedia.
Realizační výstup 70 Výstupem je webová aplikace skládající se z 5 mapových vrstev poskytující zajímavé pohledy na data . Ocenil bych lepší vysvětlivky k jednotlivým vrstvám. Dále by se dalo zapracovat na pokročilejší parametrizaci vrstev (např. ve vrstvě časových dojezdností by bylo zajímavé umožnit měnit třídy časových dojezdností). Mapové vrstvy pracující s historickými daty mohly mít společnou časovou osu.
Využitelnost výsledků Výstupy jsou potenciálně využitelné jak obyvateli města Brna, tak zaměstnanci Magistrátu města Brna a Dopravního podniku města Brna.
Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 154338