GALLO, L. Brno - kompaktní město mezi starým a novým nádražím [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2010.
K řešení diplomového úkolu přistoupil diplomant velmi zodpovědně a svědomitě. Pracoval samostatně a důsledně se snažil rozvíjet vlastní koncepci řešení zaměřenou (ve smyslu zadání) na uplatnění principů tvorby kompaktního města a definování veřejných prostranství jako významných městotvorných faktorů.. Základní filosofii a ideovou koncepci návrhu teoreticky rozvedl a akceptoval důležité charakteristiky a souvislosti řešeného území, vyplývající z předložených analýz. Výsledek této snahy diplomanta je zdařilý a představuje osobitou představu řešení tohoto prostoru města. Práce je vhodně adjustována. Diplomová práce splnila podmínky zadání. Otázky a náměty k obhajobě: Popište podrobněji navržený systém veřejných prostorů v řešeném území. Zaměřte se především na ty veřejné prostory, které se nejvýrazněji podílejí na vytváření obrazu této části města.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | zodpovědný, svědomitý a systematický |
Práce je zpracována přehledně, dobře zdůvodňuje koncepci řešení na základě objasnění ideových záměrů autora a filosofie návrhu, analýz řešeného území, včetně historických souvislostí a návazností na stávající strukturu města. Představuje neotřelé nové pojetí řešení tohoto klíčového prostoru pro rozvoj města Brna. Diplomová práce splnila podmínky dané zadáním.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | propracovaná filozofie urbanistického řešení na základě podrobné analýzy, včetně hodnocení historických souvislostí, vývoje území, dokumentaci zpracovaných zejména v rámci urbanistických soutěží a inspiračních příkladů, řešení respektuje a rozvíjí novými prostředky charakteristické rysy "přirozeně rostlé" zástavby historického centra města Brna, tj. nepravidelné bloky zástavby tvořící ulice a náměstí, navržená páteřní pěší trasa s vloženými náměstími spojující uzlové body nového a starého nádraží je logickým pokračováním stávající pěší trasy Česká - náměstí Svobody - Masarykova - nádraží, lze doporučit řešit ve variantách klíčový prostor kolem stávajícího nádraží pro propojení stávající a navržené hlavní pěší trasy a zde se nalézajících zastávek městské hromadné dopravy | |
Architektonické řešení | A | navržené řešení respektuje charakter stávající zástavby, její výšku i přirozené historické dominanty města (Petrov, Špilberk), současně vytváří vlastní dominanty (kostel, filharmonie), které však nekonkurují dominantám stávajícího města, ale jsou "uvnitř řešeného území", nepravidelně bloky zástavby tvoří zajímavé prostory ulic a náměstí, klidové "poloveřejné" vnitrobloky dotváří kvalitní obytné prostředí, využití umělých vodních prvků, zejména v hlavní pěší trase, zkvalitňuje estetiku a zejména mikroklima veřejného prostoru, přírodní vodní prvek řeky Svratky s podélnou pěší trasou a aktivitami pro volný čas je dobře provázán s "poloveřejnými" vnitrobloky zástavby kolem nábřeží i s veřejnými prostory. | |
Provozní řešení | B | " pěší trasa spojující nové a staré nádraží a navazující na Masarykovu ulici vhodně řeší potřebnou návaznost řešeného území na jádro města a jeho spojení s novým železničním uzlem, " vhodně je volena páteřní komunikace řešeného území v trase ulice Opuštěné (spojuje nejbližší hlavní dopravní tahy k Poříčí a Heršpické a k Olomoucké a Ostravské) a jeho obsluha kombinací obousměrných a jednosměrných komunikací, " parkování přímo pod vnitrobloky s pochůznou "zelenou" střechou je pro zvolenou koncepci zástavby zřejmě nejvhodnějším řešením, vzhledem k navrženému počtu obyvatel (cca 8000) a nárokům dalších vrstvených funkcí se však jeví navržený počet stání (pod 3000) nedostatečným, " vhodně je řešena obsluha území hromadnou dopravou kombinující rychlodráhu, tramvaj a trolejbusy či autobusy, zastávky dobře pokrývají řešené území, " v detailu by bylo vhodné řešit zejména vedení rychlodráhy prostorem autobusového nádraží Zvonařka a rovněž prostor křížení hlavní pěší trasy s páteřní komunikací v ulici Opuštěné se zaměřením na možnosti bezkolizního křížení pěší a automobilové dopravy. | |
Technicko konstrukční řešení | A | vhodné je řešení bloků zástavby s vrstvenými funkcemi ve skladbě: doprava / parkování - pěší provoz / zeleň / služby - administrativa - bydlení / zeleň, konstrukční řešení, zejména zakládání objektu na naplaveninách u soutoku Svratka a Svitavy, však bude náročné, přínosem řešení je využití výškového rozdílu terénu mezi ulicemi Nádražní a Úzká u stávajícího nádraží pro umístění hromadných parkovacích garáží, kladem je dobře propracované řešení umístění jednotlivých dopravních systémů v uličním prostoru, zejména nadzemní vedení rychlodráhy polouzavřeným průhledným tubusem, dopravní řešení je dobře dokumentováno výkresy jeho detailů, návrh úprav břehů říčního koryta, zejména zvětšení jeho objemu pozvolným spádováním břehů využitých pro rekreaci a volný čas omezuje možnost záplav řešeného území, které je situováno mezi Svratkou a Svitavou blízko jejich soutoku, v práci však chybí podrobnější komentář k této problematice | |
Formální úroveň | B | grafická úroveň práce je dobrá, návrh je přehledně a názorně zpracován, je doplněn detaily řešení klíčových prvků návrhu, na výkresech 1:2000 jsou okraje řešeného území ořezané, vhodnější by byl větší formát výkresů, 3D prezentace podává dobrou představu o celkové koncepci návrhu a jeho včlenění do stávající zástavby města, bylo by vhodné její zvětšení alespoň v některých detailech, některé výkresy obsahují formální nedostatky (např. na výkresu Širší vztahy není dobře patrné rozlišení jednotlivých druhů hromadné dopravy, vzhledem k ostatním výkresům je zde nesrovnalost v prostoru autobusového nádraží Zvonařka), |
eVSKP id 31402