ŽATEČKA, F. Měření pH [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Beneš, Petr

Cílem bakalářské práce bylo vypracovat přehled možností měření pH pevných látek a navrhnout možné metody nedestruktivního dlouhodobého měření pH betonu. Vzhledem k okolnostem měla práce pouze rešeršní charakter, obtížnost práce však vidím v komerční nedostupnosti referenčního řešení problému. Student k práci na projektu přistupoval iniciativně, pravidelně konzultoval postup, samostatně kontaktoval hlavní dodavatele a výrobce pH sond, se kterými diskutoval možná řešení, která následně zdokumentoval a doplnil o literární průzkum. Výsledná práce tak v hrubých rysech splňuje očekávání a lze ji využít pro rychlé seznámení s problematikou. V závěru práce je navrženo několik experimentů, ke kterým však už z finančních a časových důvodů nedošlo. I přesto považuji cíle práce v hlavních rysech za splněné a doporučuji práci k obhajobě.

Navrhovaná známka
D
Body
65

Posudek oponenta

Klusáček, Stanislav

Zadáním bakalářské práce bylo měření pH pevných látek. Konkrétními cíli práce pak bylo vypracovat přehled metod měření pH s důrazem na metody měření pH pevných látek, zpracovat přehled trhu se snímači pH pro měření pH betonu, dále pak diskuze možností dlouhodobého měření pH betonu a detekce poklesu pod kritickou hodnotu pH v betonu a konečně navržení experimentů pro ověření vybraných metod v případě, že (pandemická) situace toto ověření umožní. Předložená práce obsahuje celkem 23 stran vlastní práce (úvod – závěr), skládá se ze dvou stěžejních kapitol: Teoretické-rešeršní s přehledem měření pH včetně pH pevných látek i betonu a realizační s vybranými návrhy experimentů. Teoretická část (18 stran) se sice věnuje požadované problematice, ale text je často spíše popisný, místy psaný více populární formou než technickou. Dále oponentovi přijde, že zejména úvodní část je volnou formou přepsaný „Průvodce měření pH“ od firmy Mettler Toledo, který je ale citován. Jednotlivé kapitoly nejsou vždy vyváženy ani po stránce potřebných informací, chybí například srovnání týkající se parametrů či omezení. Teoretická část by z pohledu oponenta měla být daleko více v úrovni bakaláře výstižnější, odborně technicky fundovanější k vlastní řešené problematice. V praktické-realizační části práce (4 strany) se pak student věnuje návrhu 5 experimentů, které by měly umožnit realizovat měření pH betonu. Tyto návrhy experimentů jsou spíše ale spíše konceptem experimentů, který je založen na metodice firem, které takové zařízení nabízejí, nebo pokusem o aplikaci metodiky měření na teoretické bázi. Chybí kritické zhodnocení realizovatelnosti nebo mnohdy detailnější seznam potřebných technických prostředků. K realizaci ověření žádné z těchto navržených experimentů nedošlo – bylo podmíněno / ovlivněno situací pandemie COVID-19 v ČR. Zadání práce lze řadit po stránce odborné i časové ke středně náročným. Student v práci prokázal jistou orientaci v problematice, zvolená koncepce a postup řešení vedl s výhradami k naplnění všech bodů zadání i s ohledem na nastalou situaci, ale klíčová část bakalářské práce větší hodnotný obsah ani přínos podle oponenta nemají. Práce není úměrně vyvážená po stránce teoretické i realizační. Po grafické a formální stránce by práce snesla též větší preciznost a to zejména co se týče kvality převzatých obrázků nebo tabulek, jejich popisů, odkazů na ně, nebo i případně sjednocení formy obrázků, jelikož některé jsou s českými a jiné anglickými popisky, atp. V textu se překlepy vyskytují jen v malé míře, v interpunkci pár chyb oponent našel. Odevzdaná práce a v ní dosažené výsledky sice naplnily všechny (čtyři) body zadání do té míry, aby práce mohla být kvalifikována jako splňující body zadání a kritéria pro bakalářskou práci, nicméně úroveň práce oponent shledává jako velmi nízkou. Vlastní přínos / kvalitu bakalářské práce určitě ovlivnila pandemická situace, která neumožnila prakticky ověřit nějaký z navržených experimentů, což by možná práci dalo větší přidanou hodnotu. S tímto ohledem, který student nemohl ovlivnit, uvedenou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a s výše uvedenými výtkami hodnotím E/53.

Navrhovaná známka
E
Body
53

Otázky

eVSKP id 134860