SEMELA, L. Slovinské národní divadlo v Lublani [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Ruller, Ivan

Bakalář Semela se ve své diplomové práci na téma Slovinského národního divalda zamýšlí nad náročnými problémy jeho řešení velmi komplexně. Svoji urbanistickou koncepci zakládá na hlubovké analýze řešení slovinského architekta světového významu Josipa Plečnika i respektu k jeho odkazu. Vychází z původní Plečnikem zamýšlené osy a snaží se tuto myšlenku naplnit originálním způsobem, a to jak organizací vnitřního života v daném prostoru, tak i zajímavým řešením vertikály se sochou herce v nástupním prostoru a uplatněním ryze divadelního motivu opon při jeho organizaci. Dalším významným prvkem je využití Knafijeva průchodu pro udržení bohatého občanského života uvnitř bloku. Propojení parku Hvězda a nástupu do divadla s tímto průchodem dvojí funkcí foyeru - veřjenou i uzavřenou pro diváka, je mimořádně zajímavá. Otázka zásobování vlastního divadelního provozu i parkingů v daných podmínkách je velmi náročná. Autor využívá dopravní řešení, které je v daném prostoru již v realizaci. To je na první pohled příliš vhodné pro svoji polohu vedle hlaního vstupu. Její výhodou je však osvobození celého vnitřního průchodu Knafijeva od náročné automobilové obsluhy. Neméně zajímavý je přístup autora k řešení vlastní divadelní budovy. Provoz je jasně organizován pravidelným systémem a umožňuje mimořádnou variabilitu a volnost od realzace klasického kukátkového divadla až po prakticky neomezerné režijní i technické záměry soudobého experimentálního divadla v prostoru "block box". Vztah tří částí divadelního provozu - části společenské pro veřejnost, provozní s administrativou a šatnami účinkujících i technická je vyřešen velmi dobře a je také sladěn s celkovou urbanistickou kvalitou daného prostoru. Umožněné průhledy prostřednictvím panorametických oken do parku, na Hrad i do vnitrobloku Kafijeva průchodu jsou dalšími přednostmi návrhu. Konstruktivní řešední odpovídá základní koncepci návrhu a nemělo by vyvolávat žádné složitější problémy při realizaci. Architektonické vychází z některých principů typických pro Plečnikovu i slovinskou architekturu a sleduje spíše soulad s těmito principy jak v osobitém architektonicko a výtvarném pojetí, tak ve volbě materiálů, než v hledání módní reality. Otázky a náměty k obhajobě: 1) Dopravní řešení, zásobování 2) Nové formy divadelního provozu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Lze hodnotit velice kladně, a to nejen ve fázi studia problému, analýu urbanistických a provozních, nýbrž i při vlastním zpracování úkolu.
Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Borák, Martin

klady projektu: 1) průchody pasáží ze Slovinské na Wolfovu ulici, z náměstí Hvězda na Čopovu ulici 2) řešení fasády do náměstí s vertikálou (sochou herce) jako protipólu obelisku 3) tvar fasády do náměstí, strop v oblouku vtahující pasanty do foyer, navíc umocňující tvarem "opony" 4) uvolnění štítové stěny kasina 5) variabilní dispozice divadelního prostoru - výborně! 6) prospektová okna - propojení divadel s exteriérem nedostatky: detaily pláště - nelze omítku přímo na EPS (doplnit síť), nedostatečné zateplení některých částí objektu

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A + zachování a doplnění průchodů blokem, umístění vstupu na osu diametru
Architektonické řešení A výtvarné, kompoziční a hmotové řešení kvalitní úrovně, respektující okolní vazby s ohledem na historickou část města Lublaně
Provozní řešení A viz níže - náměty k obhajobě
Technicko konstrukční řešení B správné použití žb skeletu s odpovídajícími dilatačními celky, - nedostatečné tepelně technické vlastnosti obvodových konstrukcí
Formální úroveň A
Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 23057