FOJTÍK, M. Sýpka ve Slaném [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Mléčka, Jan

Matěj Fojtík ve své bakalářské práci objevuje metafyzický rozměr utilitárního barokního objektu a ve všudypřítomném meditativním pološeru navrhuje zážitkové relaxační lázně. Podvědomé připomenutí prenatální zkušenosti přetváří v konkrétním kontextu kamenné sýpky do kaskády dílčích komponovaných prostor, které poskytují návštěvníkům možnost zbavit se stresu a ve fyzické i symbolické rovině obnovit rovnováhu ducha i těla. Snadná dostupnost objektu z Letiště Václava Havla nabízí očistnou koupel i v mezičase mezi lety. Pro místní pak může být objevovanou ritualizací každodennosti. Položit se na vodní hladinu, ponořit se sám do sebe, nebýt na chvilku ničím, jen myšlenkou: (tajemník komise čte rozvolněně, SROZUMITELNĚ, klidně a nespěchá. Nechává slovům prostor. Civilní přednes.) "Oslepnout do světla v utuchajícím zpěvu! Cítím již na patře sám samet samoty, který mne opíjí a volá na prodlevu, aby se nebála a vešla do noty. Mít, míti aspoň to, aspoň to nejvěrnější, svou volnou nicotu, snít, že se rozkládá na krásné kostečky, být sám, být zamlklejší, být přesně uprostřed, být čas, být zahrada. Být mrtev pro ženy, být mrtev pro přátele, být mrtev pro úzkost, být mrtev pro mrtvé, být, ano, takto být, tak úplně a cele a neviděti nic, co lupením se zve." (Jiří Orten) Předloženou bakalářskou práci s potěšením doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení A90.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A Soustavný, pečlivý, s velkou mírou osobního nasazení a invence.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Madro, Tomáš

Autor práce dokazuje schopnost čtení místa a jeho pocitové vnímání. Snaží se o hledání vhodného využití na základě analýz jak vnějších aspektů, tak vnitřních názorů. Převod do reálné myšlenky je však z pochopitelných důvodů obtížný bez bližších stavebně konstrukčních a provozních znalostí.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení C Objekt sýpky se postupným rozšiřováním zástavby ocitnul ve shluku hmot. Sýpka, která v dříve volnější zástavbě musela působit impozantně je tak schovaná, jak autor práce často podotýká, za kulisu své barokní fasády. Analýza prostorů ukazuje v jak stísněných podmínkách se stavba nachází a jak by ji prospělo v rámci přilehlých městských ploch a objemů ji otevřít, více ukázat a zapojit ji, nebo se o to aspoň v rámci omezených možností pokusit. Autor zvolil strategii kdy ponechává stavbu za kulisou a důraz klade na vnitřní prostor a vytvoření mikrokosmu. Nový návrh nepřináší nové urbanistické kvality, ale ani neničí ty stávající. Stavba zůstává uzavřenou a vůči okolí se neotevírá. Okolní plochy, které se stavbou souvisí jsou zpracovány pouze v základní lince a přístupné pouze pro personál.
Provozní řešení B Návaznost jednotlivých prostorů má logickou strukturu. Dispozice graduje směrem do středu stavby, který spojuje všechna podlaží a v tomto místě díky převýšeným prostorům dává i nejvíce vyniknout vnitřní stavbě s jejími konstrukčními prvky. Jako diskutabilní vidím umístění baru nebo kavárny. Návštěvníkem zde může být pravděpodobně pouze člověk, který si zaplatil vstup do lázní, tento provoz by možná mohl fungovat více nezávisle. Zvlášť když přímo navazuje na velkorysé schodiště, které je poměrně dominantním prvkem celé uliční fasády. Toto schodiště je však pouze únikovým východem.
Technicko konstrukční řešení D Vzhledem k druhu stavby a k zvolené náplni by bylo vhodné věnovat větší pozornost poměrně extrémním vlivům samotného provozu na celou stavbu a zejména na dřevěné konstrukce. Pokud projekt stojí na kráse vnitřní stavby, jejich konstrukčních prvcích a je zde taková snaha o jejich zachování, pak je nutné si uvědomit obrovské riziko a náročnost technického řešení, které nám toto umožní, a které budou zároveň splňovat požadavky provozu. Chybí zde obecný popis obálky budovy vzhledem k náročným provozům, který se omezuje pouze na řešení podlah. Je zde také popsáno nové zastřešení, ale opět pouze detail bez potřebného zhodnocení souvislostí např. stínění. Autor v práci správně zmiňuje problém s vlhkostí spodní stavby a navrhuje některá řešení. V části věnované vzduchotechnice jsou spíše obecně konstatovány některé problémy ale bez výsledku, který by například řešil jak bude vypadat zateplení stěn, provětrávání částí konstrukcí atd., byť jen v principu, protože toto téma přesahuje znalosti studenta 4. ročníku.
Architektonické řešení C Student přistupuje ke stavbě ve smyslu ponechání bariéry mezi vnitřním světem, který se snaží vytvořit a vnějším, do kterého stavba a její vnitřní prostor nemá přesahovat. S městem a okolím tak stavba komunikuje zejména svou uliční, jižní fasádou jako doposud. Nová funkce nekřičí novými objemy a povrchy a místo si tak zachovává svou původní tvář. Ve vztahu k vnějšímu prostředí je nejzásadnější změnou prosklená střecha nad celým půdorysem, která se však ukazuje až ve větším odstupu od stavby. V tomto rozsahu vnímám nahrazení původní pálené krytiny spíše negativně. Otázkou je jestli vzhledem k provozu a návštěvnosti dává prosklení v této míře smysl. Wellness je více využíváno v chladnější části roku, kdy jsou dny kratší a po pracovní době už může být šero až tma, v letních měsících může v případě absence stínění naopak docházet k přehřívání prostoru. Autor se v konceptu obrací dovnitř objektu, kde hledá to důležité, ale zvolená náplň a provozně dispoziční požadavky to nedovolují a tak je krása velkých otevřených prostorů s jasným rytmem trámů, sloupů a oken redukována do fragmentu, kterým je otevřený prostor v bazénové hale, která se nachází uprostřed stavby a ke které vše uvnitř graduje. Jako korunu zde autor vnímá a ukazuje konstrukci krovu, který byl zachován a prosvětlen. Zde je nutné říci že by zde pomohla jednoduchá vizualizace vnitřního prostoru, která by dokázala lépe podpořit sílu návrhu.
Formální úroveň B Student v práci dokazuje grafickou zručnost, schopnost mluvit v jednoduchých symbolech a zkratkách. Práci však chybí jednoduché znázornění vnitřních prostorů, které detailněji vidíme pouze v řezu.
Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 142227