HLAVATÝ, J. Měření tvaru zatížené pneumatiky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Diplomová práce pana Hlavatého je zaměřena na měření tvaru zatížené pneumatiky. Zpracovávané téma je z hlediska vědecko-výzkumných prací ÚADI velice aktuální. Cílem práce je získat model pneumatiky, který je umožňuje zohlednit vliv zatížení a tlaku v pneumatice. Teoretická část diplomové práce popisuje nejprve obecně oblast pneumatik, následně vliv pneumatiky na aerodynamiku automobilu. Praktická část zahrnuje konstrukci měřicího stavu pro zatížení pneumatiky včetně možné změny odklonu. Klíčovou část tvoří měření tvaru pneumatiky v různých zátěžných stavech při různých tlacích v pneumatice. Následuje tvorba parametrického modelu v programu PTC Creo. Diplomant přistupoval k řešení zadaného problému iniciativně a samostatně. Je třeba ocenit rozmanitost prostředků použitých pro řešení – optické skenery (práce s nimi není běžně vyučována na ÚADI), konstrukční software, software pro pevnostní výpočty. Zároveň je třeba při hodnocení vzít v úvahu mimořádnou časovou náročnost všech provedených měření. Student prokázal, že dokáže využít znalosti získané v průběhu studia při řešení reálných problémů inženýrské praxe. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Hlavatého se zabývá měřením tvaru zatížené pneumatiky. V úvodu práce popisuje autor konstrukci pneumatiky a její účel. V následující kapitole jsou uvedeny informace popisující vztah mezi tvarem pláště kola a aerodynamickými vlastnostmi vozidla. Tímto je uvedena potřeba vlastního měření zatíženého kola. K naplnění cílů diplomové práce bylo nezbytné nejdříve vytvořit samotné zkušební stanoviště. Jeho návrh byl prověřen pevnostním výpočtem a zařízení bylo následně vyrobeno. Z provedených měření jsou sestaveny závislosti vlivu zatížení kola a tlaku huštění na základní rozměry pláště. Stejně tak jsou uvedeny i rozměry stopy. V poslední části práce je vytvořen CAD parametrický model pláště kola v sw. Creo. Slabinou tohoto modelu je jeho nespojitost, což se, jak uvádí autor, projevuje až při vyšších zatíženích. Samotná práce je zpracována příkladně, vlastní měření obsahuje značné množství variant a vyžadovalo zcela jistě mnoho času a práce. Práce je zpracována příkladně a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 80251