MACH, T. Návrh stavitelného stabilizátoru letounu JA-400 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Jebáček, Ivo

Cílem práce bylo provést konstrukční změnu stávajícího pevného stabilizátoru letounu na stavitelný a zhodnotit vliv tohoto řešení na výkony a vlastnosti letounu a také provést návrh letových zkoušek. Práce má logickou strukturu i sled kapitol. Po základním popisu letounu JA 400 a hmotnostním rozboru následuje správně provedená rešerše stavitelných stabilizátorů. I když je nutné říct, že Boeing 707 "mírně" vybočuje z rámce řešené kategorie. Samotný konstrukční návrh je proložen řadou názorných obrázků jež dávají jasnou představu o zvoleném řešení. Výpočet zatížení reflektující požadavky předpisů je zpracován méně přehledně, avšak potřebné informace jsou z tohoto rozboru patrné. Závěrem je proveden rozbor letových výkonů v porovnání pevného a stavitelného stabilizátoru s diskutabilním využitím 5% zlepšení odporu verze se stavitelným stabilizátorem a otázkou je, zda existuje nějaký relevantní důvod proč zrovna tato hodnota. Pevnostní výpočet je jednoduchý a omezuje se jen na výpočet ok závěsů. Poslední částí je upravený formulář LAA pro potřeby letových zkoušek, který při troše dobré vůle lze považovat za návrh letových zkoušek. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Vaněk, František

Předložená práce má 96 stran, z toho 4 strany příloh. Jejím cílem ja návrh stavitelného stabilizátoru letounu JA-400 ve dvou verzích. V první verzi manuálně na zemi stavitelný. Ve druhé verzi pak elektricky za letu stavitelný s tím, že kormidlo bude bez vyvažovací plošky. Práce začíná popisem letounu JA-400, pokračuje stručným hmotnostním rozborem. Pak obecně pojednává o vyvažovací plošce a stavitelném stabilizátoru a uvádí příklady letounů se stavitelným stabilizátorem. Hned na začátku obsahuje tvrzení, že změny vztlaku na vodorovných ocasních plochách je docíleno pomocí vyvažovací plošky nebo stavitelného stabilizátoru. Pak už představuje konstrukční návrh stavitelného stabilizátoru, resp. nutné změny stávající konstrukce. Následuje rozsáhlá část s výpočtem zatížení VOP s uvážením vyvažovacího, poryvového a manévrovacího zatížení i s patřičnými rozloženími po hloubce. Další částí je výpočet letových výkonů letounu s a bez stavitelného stabilizátoru. Celý výpočet vychází z nijak nepodloženého předpokladu, že letoun se stavitelným stabilizátorem bude mít odpor nižší o 5%, takže výsledek porovnání je zřejmý. Letové vlastnosti nijak analyzovány nejsou, v poslední kapitole před závěrem je uveden návrh letových zkoušek. Pevnostní kontrola navrženého konstrukčního řešení spočívá v kontrole ok závěsů. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 125348