SÜTTŐ, D. Měření zpomalení nákladních automobilů nad 12 tun při brzdění motorem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Bradáč, Albert

Přčdložená diplomová práce splnila stanovené cíle. Student prokázal schopnost řešit zadaný problém samostatně, a to i přes úskalí vzniklá při zajišťování vozidel pro měření.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání A Student splnil požadované cíle beze zbytku.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem A Teoretická část je zpracována důkladně, některé části snad až nad rámec tématu.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody A Bez připomínek.
Odborná úroveň diplomové práce A Bez připomínek.
Přínos pro praktické i teoretické využití A Přínos pro praxi je zřejmý, zejména při analýze např. předstřetového pohybu vozidel.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 B Práce mohla obsahovat i zahraniční zdroje, které se tématu dotýkají alespoň okrajově.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň A Bez připomínek.
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Haring, Andrej

Celkově hodnotím diplomovou práci jako velmi dobře vypracovanou, kde závěry této práce jsou použitelné v praxi. Je potřebné ocenit volbu témy diplomové práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování B V úvodní části diplomové práce je uveden popis některých konstrukčních celků nákladných vozidel. Tento popis je dle mého subjektivního názoru uveden poměrně obecně a použitý popis a také jednotlivá zobrazení jsou sice principiálně správné, ale ne zcela korespondují se současnými vývojovými trendy v této oblasti. Toto ale nehodnotím jako zásadní nedostatek diplomové práce, protože koresponduje s obecně známou skutečností, kdy v této oblasti absentují technické informace a také aktuální odborná literatura. Dle mého názoru mohl být věnován větší prostor popisu funkcí zpomalovacích systémů konkrétních vozidel, které byly použity pro účely měření. Praktická část diplomové práce, která je věnována popisu metodiky měření, podmínkám a samotným výsledkům měření je dle mého názoru zpracována přehledně, kde pak lze jednotlivé výsledky dobře využít ve znalecké praxi. Již samotná volba typových provedení tahačů reprezentuje jedny z nejběžnějších typů vozidel, které se v provozu vyskytují. Také analyzované zpomalovací systémy jsou vhodně zvolené tak, aby výsledky měření bylo možné aplikovat ve znalecké praxi. V tomto směru lze diplomovou práci hodnotit jako přínosnou.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce B Přístup k řešení zadaného cíle diplomové práce hodnotím jako vhodně zvolený v souvislosti se zpracováním výsledků měření. Samotná metodika měření, a také podmínky měření týkající se zatížení a jízdních režimů souprav jsou dle mého názoru vhodně zvolené tak, aby je bylo možné následně využít pro znaleckou praxi. V tomto směru jsou cíle diplomové práce splněny. Je zřejmé, že v rámci diplomové práce nelze obsáhnout měření zpomalení všech zpomalovacích systémů dle typového provedení a také všechny jízdní režimy tahačů, ale pro následné využití je při znalosti typového provedení a technických parametrů konkrétních posuzovaných zpomalovacích systémů možné velice dobře použít výsledky jednotlivých měření, které jsou uvedeny v diplomové práci. V samotné diplomové práci jsou přehledným způsobem analyzovány výsledky jednotlivých měření a popsány závěry, které byly při těchto měřeních zjištěny. Příloha diplomové práce je vypracována přehledným způsobem a obsahuje značné množství tabulek s přehledně a logicky zpracovanými výsledky měření. Dle mého názoru by bylo vhodné provést měření zpomalení při jízdě jízdní soupravy v klesání, protože toto je jeden z hojně používaných jízdních režimů v praxi. Toto ale nehodnotím jako nedostatek diplomové práce, spíše jako podnět pro další měření.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody B Tematické zaměření diplomové práce je dle mého názoru vhodně zvoleno, protože v oblasti nákladních vozidel není dostatek podkladů pro znaleckou praxi. Zde je potřebné zdůraznit, že autor diplomové práce zpracovával problematiku, která je z hlediska jejího zaměření poměrně komplikovaná a je také potřebné uvést, že metodika zpracování a prezentace závěrů jsou přehledné a tedy dobře upotřebitelné v praxi. Zvolená metodika je dle mého názoru správná a zodpovídá cílům diplomové práce, co také pozitivně ovlivňuje způsob prezentace výsledků. Zvolené typové provedení tahačů jsou běžně používané v provozu. V popsané metodice postupu diplomové práci ale není uveden klíč, na základě kterého autor zvolil právě tyto typové provedení tahačů, tedy jaké byly kritéria výběru. Zda kupříkladu postupoval dle počtu vozidel srovnatelného typu, nebo dle osazeného typu zpomalovacího systému apod.
Obtížnost a správnost řešení A V diplomové práci je přehledným způsobem provedena prezentace výsledků měření. Tomuto předchází vhodně zvolena metodika měření a samotné zpracování výsledků. Je potřebné ocenit přizpůsobení aktuálních technických podmínek v čase provádění měření cílům diplomové práce.
Přínos pro praktické i teoretické využití A Výsledky diplomové práce jsou použitelné zejména pro praktické využití v znalecké praxi. Jako již bylo uvedeno v předchozích částech hodnocení, tak k praktickému využití přispívá přehlednost výsledků měření. Pro teoretické využití není v diplomové práci uveden dostatek informací. Popis jednotlivých konstrukčních celků nákladních vozidel je poměrně povrchní, jedná se o uvedení základních informací. Dle mého názoru mohla být věnována větší pozornost detailnějšímu popisu a rozdělení zpomalovacích systémů a také jako jsem již uvedl, zejména popisu bližšímu popisu zpomalovacích systémů použitých u vozidel, na kterých bylo samotné měření provedeno.
Odborná jazyková úroveň B Odborná jazyková úroveň je dobrá, nejsou zde závažné nedostatky. Za formální nedostatek uvést opakované uvedení, že je měřeno příčné zpomalení (kupříkladu viz. str.č. 57) a také tab.4, kde jsou technické parametry vozidla Scania, je uvedeno, že se jedná o vozidlo DAF. Jako již bylo opakovaně uvedeno, v úvodní části jsou popisy funkce a rozdělení konstrukčních celků nákladních vozidel uvedeny na úrovni základních popisů.
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky A Písemná a grafická úprava, tedy text, grafy, tabulky jsou dle mého názoru zpracovány přehledně, co je také předpokladem dalšího využití závěrů diplomové práce ve znalecké praxi.
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 91126