HOLUB, M. DC-DC měnič pro palubní dobíjení elektromobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student Miroslav Holub vypracoval diplomovou práci na téma: DC-DC měnič pro palubní dobíjení elektromobilu. První část práce je věnována podrobné literární rešerši problematiky dobíjení elektromobilů a konstrukce nabíječek pro tato vozidla. Následuje analýza problematiky korekce účiníku a podrobný popis pasivních i aktivních topologií korekce účiníku. Student si vybral topologii APFC s můstkovým usměrňovačem a provedl elektromagnetický, elektrický i tepelný návrh. Usměrňovač byl následně realizován a byly ověřeny jeho vlastnosti. V další části je proveden návrh DC-DC měniče pro palubní nabíječku. Z možných topologií si student vybral dva jednočinné propustné měniče pracující v protitaktu. Opět byl proveden elektromagnetický, elektrický i tepelný návrh. V poslední části práce jsou záznamy z měření realizovaného APFC. Student splnil všechny body zadání, diplomovou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím 90 body.
V úvodu diplomové práce je proveden velmi pěkný přehled v současnosti používaných nabíjecích systémů pro elektromobily a tomu odpovídajících nabíjecích konektorů. V další části je prezentován přehled známých zapojení obvodů PFC, ze kterých je jedno zvoleno. Následuje jeho konkrétní návrh s dimenzováním všech komponent. V další kapitole je navrženo a dimenzováno zapojení již nerealizovaného spínaného zdroje. Závěrečné kapitoly se věnují problémy s realizací a oživováním obvodu PFC. Práce obsahuje množství výpočtů, není v silách oponenta kontrolovat, zdali jsou všechny správně, nicméně žádná nesprávná tvrzení nebyla nikde objevena. Grafická úroveň práce je solidní, ocenění zasluhuje velmi precizní slohové provedení s výstižným vysvětlením všech okolností návrhu. Odkazy na literaturu jsou též v pořádku. Formální připomínky k práci: V textu jsou jednotlivé fyzikální veličiny pojmenovány s využitím dolního indexu, kdežto v seznamu symbolů a zkratek na začátku práce nikoliv. V textu je množství typografických chyb, jako různé nadbytečné nebo chybějící mezery a podobně, svědčících o nedbalé kontrole před tiskem. Schémata nejsou příliš složitá, proto by srozumitelnosti textu prospělo, kdyby byla vložena přímo do textu a ne až do příloh. Fotografie realizovaného PFC modulu je hned na začátku práce, což působí divně. Věcné připomínky: Na úvod by bylo vhodné vložit nějaké principiální či blokové schéma výsledného nabíječe a až potom popisovat jednotlivé subsystémy. Na straně 25 se mluví o zvlnění, není však řečeno zvlnění čeho, jistě bylo myšleno zvlnění proudu. Na straně 53 je konstatováno, že bude použito nucené chlazení. Není však nikde řečeno, jaké jsou na něho požadavky, ani jak bude zajištěno. Závěr nemá být pouhým výčtem všeho, co je v práci obsaženo, ale spíše nějakým shrnutím s případnou vizí do budoucna. Práci jednoznačně doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 90 bodů.
eVSKP id 117402