JAKUBEC, J. Metodika základního praktického výcviku Soukromého pilota [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Předložená bakalářská práce v rozsahu 52 stran, rozdělená do šesti kapitol se zabývá popisem a rozborem podmínek a požadavků pro získání licence Soukromého pilota na letounech (PPL(A) ), jejíž získání je prvním krokem každého pilota na cestě státi se profesionálním pilotem dopravních letadel. Úkolem autora bylo popsat jednotlivé fáze praktického výcviku ve všech souvislostech, dále posoudit požadavky na výcvik uvedené v PART-FCL a požadavky osnov leteckých škol, stanovit důležité předpoklady pro úspěšné získání licence PPL v limitech, které stanovuje příslušná osnova pro praktický výcvik. V práci postrádám jasné a hlubší vysvětlení požadavků Nařízení EU, konkrétně PART-FCL a jejich dopad do osnov letecké školy. Vzhledem k tomu, že autor práce již absolvoval základní výcvik a je držitelem průkazu způsobilosti Soukromého pilota, jsem očekával rozsáhlejší využití znalostí a zkušeností, které při tomto výcviku získal. S jistou dávkou představivosti lze konstatovat, že práce obsahuje stanovené cíle, ale tyto cíle jsou v práci zastřené a v závěru práce nejsou zahrnuty. Předpokládám, že si student během dalšího studia lépe osvojí práci s leteckou legislativou, včetně schopnosti analyzovat a kontextově propojovat související informace, které jsou významné pro zpracovávané téma. Struktura této práce se jeví býti inspirována strukturou PART-FCL, které také vyžaduje notnou dávku soustředění pro správnou orientaci v daném nařízení a jeho případných změnách. Přes výše uvedené nedostatky doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | E |
Práce je rozvržena do šesti základních kapitol, včetně úvodu a závěru. Kapitola 2 stručně shrnuje základní vstupní požadavky pro žadatele o získání PPL(A), což by společně s kapitolou 3 věnovanou podmínkám zápočtu předchozích zkušeností, bylo možno považovat za částečné splnění jednoho z cílů zadání (Stanovení předpokladů pro úspěšné získání PPL(A) za minimální počet letových hodin stanovených předpisem (45 hodin)). Další aspekty vztahující se k tomuto cíli jsou obsaženy v jednotlivých podkapitolách části 5, stejně jako faktory ovlivňující praktický výcvik uchazeče (což je další z cílů zadání). Problematickým se jeví naplnění hlavního cíle zadání - posouzení osnov pro výcvik PPL(A) dle PART-FCL a osnov leteckých škol, který je prezentován v rámci kapitoly 4 popisem jednotlivých praktických/letových úloh, nicméně souhrné posouzení samotných osnov chybí. Orientaci v samotném textu čtenáři neulehčuje ani nejednotnost odkazů na použité zdroje, ze kterých autor čerpal uváděné informace (v práci se objevují číselné odkazy pod čarou používané jak pro vysvětlení významu vybraných pojmů, tak jako odkaz na použitý zdroj což je v rozporu s použitým systémem číselných odkazů seznamu použitých zdrojů a literatury uvedeného v závěru práce). Dalším nedostatkem je neúplný seznam použitých zkratek a v řadě případů jejich chybný český význam, resp.překlad což snižuje celkovou úroveň práce v oblasti terminologie (např. LAPL, PPL, CPL, ATPL, EASA, IFR, VFR, VOR ). Rovněž označování dokumentů PART-FCL/MED jako "předpisy" není terminologicky přesné. Výše uvedenými skutečnostmi autor významně snížil celkovou hodnotu své práce, ve které zúročil řadu získaných informací vztahujících se k praktickému výcviku, včetně osobních zkušeností, proto celkové hodnocení práce je pouze jako dostatečné.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | E |
eVSKP id 141439