RAMPÁČKOVÁ, E. Využití fyzikálně-chemických metod pro studium interakce huminových látek s rostlinnými kutikulami [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2017.
Studentka Eliška Rampáčková se s tématem bakalářské práce (Využití fyzikálně-chemických metod pro studium interakce huminových látek s rostlinnými kutikulami) popasovala na výbornou. Zadání vědecké práce splnila ve všech ohledech, zejména musím vyzdvihnout sepsání teoretické a rešeršní části, kde studentka ukázala schopnost pracovat v odborných databázích, v nichž se zaměřila opravdu jen na články související se zadanou problematikou. Experimentální část vypracovala Eliška Rampáčková s pílí a flexibilitou, studentka byla schopná pracovat systematicky a samostatně, o čemž vypovídá i množství připravených vzorků a naměřených dat, které se staly kvalitním základem pro objasnění interakce huminových látek s rostlinnými kutikulami, a tak posunout výzkum v oblasti foliárního hnojení zase o kus dál. Práci Elišky Rampáčkové hodnotím stupněm "A/výborně."
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
Eliška Rampáčková se v předložené bakalářské práci zaměřila na komplexní studium interakce rostlinných kutikul s lignohumátem draselným coby modelovou aktivní komponentou foliárních hnojiv na bázi huminových látek. Téma práce je aktuální, nabízí zajímavé propojení oborů fyzikální chemie a biologie a také jednoznačný aplikační přesah. V Teoretické části práce autorka poskytuje čtenáři základní teoretický exkurz do studované problematiky (huminové látky, morfologie listu, listové hnojení) a seznámení s principy vybraných instrumentálních technik. Tato část práce je kvalitně zpracovaná, obsahově vyvážená a mimo občasných kostrbatých formulací a několika formálních či věcných nepřesností (např. definice lignitu jistě nebyla formulována až v referenci [8], jak naznačuje text na str. 9; dále viz otázka č. 1) nemám, co bych vytknul. Na teoretický úvod navazuje kapitola Současný stav dané problematiky, která shrnuje výsledky aktuální literární rešerše, zaměřené především na studium sorpčních procesů na rostlinných kutikulách a na biologické aplikace mikrokalorimetrických technik. Autorka v této kapitole projevila schopnost pracovat s kvalitními literárními zdroji a využít získané poznatky jako inspiraci pro vlastní experimentální činnost. Kritickou připomínku bych si dovolil snad jen k obtížnější orientaci v textu způsobené poněkud nevhodným pojmenováním kapitol (podle použitých instrumentálních technik). Experimentální náplň práce je neméně zajímavá a přínosná. Studentka si v rámci řešení bakalářské práce osvojila celou řadu specifických experimentálních činností (izolace rostlinných kutikul) a instrumentálních technik (optická mikroskopie, mikrokalorimetrie, termogravimetrie) a shromáždila množství experimentálních dat, které splňuje požadavky kladené na tento typ absolventských prací. Ačkoliv s některými interpretačními přístupy a formulovanými závěry by se dalo polemizovat (viz otázky č. 2 - 4), studentka jednoznačně projevila schopnost propojit poznatky zjištěné studiem relevantní literatury a získané vlastní experimentální činností. Formální úroveň této části práce poněkud snižuje chybný převod grafů při tisku, který se projevuje nesouladem mezi elektronickou a papírovou verzí práce (čárkované čáry jsou vytištěny jako plné apod.). Mimoto se i v této části vyskytují opakované formulační neobratnosti (např. str. 36: „Maximum tepelného toku pro spodní kutikulu vzniklo po 20 hodinách…“). Předloženou bakalářskou práci považuji, ať už z hlediska rešeršního, tak i co se vlastní experimentální náplně týče, za cenný přínos k aplikovanému výzkumu huminových látek na Fakultě chemické VUT v Brně. Vzhledem k tomu, že práce splnila všechny cíle definované v zadání, a se zohledněním výše uvedených připomínek ji doporučuji k obhajobě s hodnocením „Velmi dobře (B)“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | C | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | C | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
eVSKP id 100212