HÁJEK, V. Restaurace signálu s omezenou okamžitou hodnotou pro vícekanálový audio signál [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student Vojtěch Hájek se ve své diplomové práci věnuje restauraci vícekanálových audiosignálů s omezenou okamžitou hodnotou. I přes relativně složité téma řídkých reprezentací signálů se student s tématem vypořádal velmi dobře a zadání práce splnil v celém rozsahu. V některých ohledech jej navíc předčil, především vyhodnocením korelace mezi jednotlivými kanály a následné využití této informace v rekonstrukci signálů. Výsledky algoritmů jsou pak přehledně popsány a zdokumentovány. Student pracoval samostatně, pravidelně, avšak důležité kroky konzultoval. Formální úroveň práce je také velmi dobrá.
Diplomant měl za úkol prozkoumat a vyhodnotit metody rekonstrukce audiosignálů znehodnocených oříznutím či omezením nejvyšších či nejnižších úrovní signálu. Jde o náročnou úlohu, kdy se používá číslicového zpracování signálu matematickými metodami, které jsou nad rámec běžného vysokoškolského studia. Diplomant se tohoto úkolu zhostil velmi dobře, ale v řadě případů mu unikaly některé fyzikální či matematické souvislosti, kdy asi z tohoto důvodu ponechávat anglické názvy či označení, aniž se pokusil o vyjádření v českém jazyce a to bohužel i v nadpisech kapitol, kdy se anglické názvosloví či zkratky vůbec nedoporučují. Jako příklady nesprávného názvosloví bych uvedl: clipping = omezení či okrojení signálu (což odpovídá běžně užívanému českému označení pro omezovače či okrajovače signálu), hard clipping = okrojení či „tvrdé“ oříznutí signálu, soft clipping = omezení popř. „měkké“ oříznutí signálu, frame = rámec, scaled form = škálovatelný tvar, Augementid Lagrangian = rozšířený lagrandián, sinal to distorsion ratio = poměr sinál/šum a další. Jinak ale diplomant odvedl velký kus práce, musel proniknout např. i do problematiky jako jsou tzv. řídké matice. Velkou časovou náročnost pak představovalo experimentální vyhodnocení různých způsobů rekonstrukce skutečných nahrávek při různých úrovních oříznutí signálu. Jen není z textu jasné, proč k testování byly užity jen nahrávky hudby.
eVSKP id 118140