KMÍNEK, F. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2014.
Práce má popisný charakter, je zde kvalitní analytická část, avšak je potlačena návrhová část práce. Diplomant provedl šetření jak se spotřebitel rozhoduje v rizikových situací, jak jej eliminuje a také z oblasti hazardních her, které jsou specifickou situací chování spotřebitele. Přestože u dílčích rizik, jenž diplomant identifikoval na základě svého šetření, jsou uvedena dílčí opatření na eliminaci těchto rizik, tak postrádám shrnutí těchto poznatků a vyplývajících opatření/kroků které by alespoň rámcově pomohli spotřebiteli rizika eliminovat. V závěru diplomant píše " Charakterizoval jsem určité přístupy, jak účinně riziko snižovat nebo ho dokonce zcela eliminovat. Volba vhodného opatření a postupu je však na každém z nás." Otázka.: Rámcově charakterizujte postup, jak byste přistupoval k rizikům, jenž jste popsal či zjistil v šetření a jak byste případně provedl jich eliminaci či snížení.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění cíle a rozsahu zadání | C | ||
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | C | ||
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | D | ||
Odborná úroveň diplomové práce | C | ||
Přínos pro praktické i teoretické využití | D | ||
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | C | ||
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | C |
"Risk je zisk". Použité rčení není pravdivé zcela, ale bez rizika není nových věcí ani zisku. Řešitel trefně propojil rozhodování za rizika s hazardem, kde vysvětlil hazardní hry z pohledu investora a riskujícího hráče. Smutné případy, kdy hráči nechají v automatech a kasinech celé své jmění přináší otázku, proč se takto zachovali, když riziko znali. Litovat tyto lidi je ale z jedné strany zbytečné, neb nebyli zpravidla nuceni ke hře, a pravděpodobnost rizika víceméně znali. - Pohleďme nyní však na spotřebitele, který se musí rozhodovat v podmínkách rizika v běžném životě. Žádný spotřebitel nemá jistotu, jaké výsledky přinese jeho rozhodnutí, obzvlášť, když rozhoduje poprvé. Toto vše diplomant výstižně popsal a zanalyzoval. Co se týká praktické části, kterou shledávám v pořádku, se obávám, že rozumný člověk se racionálně chovat bude sám od sebe a nerozumný stejně použije svoji metodu, která mu opět přinese smůlu. Vycházím také ze zkušenosti lidí, které znám, kteří dluh splácí dluhem, nehlídají si osobní finance, čerpají jeden spotřebitelský úvěr za druhým. Všechny dobře míněné rady o spoření, prioritách, pojištění rizik, o nákupech jen důležitých věcí byly marné. Respektujme však svobodnou vůli každého z nás.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | A | Práce je po formální i obsahové stránce v pořádku. | |
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | A | Bez výtek | |
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | A | Vše v pořádku | |
Obtížnost a správnost řešení | B | Správnost A Obtížnost B Celkem B | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | A | Vyhovující | |
Odborná jazyková úroveň | A | V pořádku | |
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | A | V pořádku |
eVSKP id 71442