BOTEK, A. Strategie budování značky podniku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Zich, Robert

Autor si zvolil prakticky orientované téma, jehož zpracování je pro zvolený typ firmy potenciálně přínosné. Autor v zásadě volí správné přístupy, jejich aplikace je ovšem spíše dostatečná. K nejpřínosnějším částem patří patrně průzkum zaměřený na zákazníky. Možnosti konzultace byly využity v minimální míře. Předložené výsledky práce jako celek mohou pro firmu představovat velmi dobrý základ pro další úvahy týkající se rozvoje značky i firmy jako celku. Otázky: Jak byste hodnotil přistup konkurentů k rozvoji značky? Jaké analytické přístupy byste firmě doporučil pro hodnocení finančních aspektů rozvoje značky a pro hodnocení jejího přínosu? Jakým způsobem byste přistupoval k hodnocení efektivnosti navrhovaných opatření z pohledu zákazníků?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů D Cíle práce jsou vymezeny ve struktuře primárního cíle a dílčích cílů. Vymezení cíle je vhodně doplněno vymezením problému. Nedostatky jsou zejména v analytické a návrhové části, zejména pak ve smyslu odborného pojetí a propracovanosti návrhů, které jsou spíše na základní úrovni.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D Vymezení metodického přístupu je poněkud popisné. Větší důraz měl být kladen na vysvětlení účelu použití jednotlivých metod, respektive celého metodického rámce. Teoretická část se v oblasti rovoje značky zaměřuje jen na jeden koncept strategie rozvoje značky, doplněný o pojetí identity značky. Poměrně rozsáhlá je část věnovaná marketingu. teoretický popis Porterovy analýzy a SWOT analýzy je v teorii zbytečný. Souhrné zhodnocení teoretických východisek je cela minimální a dostatečně nevysvětluje, jaký přístup autor volí a proč. Autor se v analýze nijak nevěnuje finančním aspektům fungování firmy.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D Analýzy v oblasti značky vychází z relevantních přístupů. Celkově je ovšem hodnocení značky spíše základní a nevyužívá potenciál daných metodik. Chybí např. využití vizuálních výstupů, stejně jako podrobnější hodnocení vizuálních prvků značky, komunikace firmy apod. Autor zpracoval poměrně rozsáhlý průzkum zákazníků, kdy kombinuje kvalitativní a kvantitativní přístup. Prezentace výsledků ovšem není příliš dobrá a je obtížné se v ní zorientovat. Autor v příloze neuvádí souhrnné výsledky průzkumu v podobě grafů či tabulek, které by tam měly být uvedeny. Zařazené hodnocení internetového obchodu není optimálně zasazeno do kontextu hodnocení značky. Aplikace Porterova modelu, stejně jako hodnocení konkurečního prostředí ve smyslu konkurentů, a jejich přístupu k rozvoji značky, je spíše základní. S ohledem na zvolené téma by zejména vymezení konkurentů a zhodnocení jejich přístupu k rozvoji značky mělo být detailnější. Souhrnné zhodnocení analýzy je opět spíše obecnější a poměrně nepřehledné, zejména pak s ohledem na vymezený dílčí cíl analytické části.
Praktická využitelnost výsledků E Návrhová část vychází ze struktury, kterou autor vymezuje v teoretické části. Některé základní části strategie jsou ovšem nedostatečně rozpracovány - například definování strategických cílů. Autor předkládá spíše základní rámec strategie, bez detailního rozpracování implementace, zhodnocení přínosů a předpokladů. V těchto oblastech autor uvádí pouze základní vymezení. V případech, kdy autor uvádí finanční aspekty související s navrhovanými opatřeními, opomíjí jasné vysvětlení toho, jak byly údaje stanoveny.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D Autor volí spíše popisný styl vyjadřování. Bylo by vhodné klást větší důraz na odborný charakter textu.
Práce s informačními zdroji, včetně citací D Některé citace jsou zcela nesprávné - např. u obrázku č. 2. Nedostatky v označování zdrojů jsou také v analytické části. Autor pracuje s relativně užším portfoliem zdrojů.
Navrhovaná známka
E

Posudek oponenta

Mareček, David

Autor si zvolil téma, které spousta podnikatelů zanedbává. Oceňuji zejména realistický pohled, a sice, že měřit výsledky správného brandingu lze až v horizontu let. Slabá místa práce vidím v následujících částech: 1) Příliš trivializované rozdělené online marketingových kanálů (strana 23). 2) U analýzy internetového obchodu v části Hlavní stránka bych uvítal snímek obrazovky (strana 40). 3) Postrádám jasnější definici tonality značky. Naopak vyzdvihuji následující oblasti: 1) Autorův náhled na to, že značku musí vytvářet všichni členové týmu. 2) Důraz na audit a treking značky pro vyhodnocení smysluplnosti aktivit v čase. 3) Maximalizace zákaznického prožitku od prvního kontaktu s firmou (webové stránky) až po aplikaci ochranného skla/fólie i za cenu vyšších nákladů na dopravu. 4) Přemýšlení o celoživotní hodnotě zákazníka a jak se promítá do nákladů na získání nového zákazníka. Z těchto důvodů doporučuji práci k obhajobě a navrhuji známku C.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Praktická využitelnost výsledků B
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji C
Splnění stanovených cílů C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 112133