NOVOTNÁ, L. Příprava a charakterizace triple-IPA pro tvorbu vezikulárních systémů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.
Ludmila Novotná zpracovala bakalářskou práci na téma přípravy speciálních vezikulárních systémů z iontových amfifilních párů, kdy základním konstituentem je pseudo-třířetězcový iontový amfiflní pár (triple-IPA). příprava takového systému je velmi náročná a studentka se daného úkolu zhostila pečlivě a svědomitě. Mimo samotné přípravy vezikul se studentka naučila pracovat s technikami dynamického a elektroforetického rozptylu světla stejně jako s měřením turbidimetrie. Součástí práce bylo testování jednotlivých dostupných komponent pro přípravu triple-IPA a práce tak ukázala směr dalšího výzkumu v této oblasti. I přes náročnost daného úkolu spočívají hlavně v přípravě samotných triple-IPA se podařilo získat výsledky, které jsou solidním základem následujících prací v daném oboru. S přístupem studentky jsem spokojen, práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení stupněm výborně/A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce Ludmily Novotné se zabývá zvláštními formami iontových amfifilních párů (IPA), tzv. triple-IPA. Pro domovské pracoviště je to problematika průkopnická, ale ani v širším (přímo světovém) měřítku není příliš studovaná. Hned na začátku musím uvést, že práce jako celek je velmi příjemně napsaná, čtenář je postupně, jasně a čitelně proveden od motivačního úvodu přes teoreticko-literární poznatky až po popis autorčiných vlastních pokusů a konečně závěry. V omezeném rozsahu bakalářské práce se autorce podařilo podat jinak rozsáhlou problematiku opravdu pěkně. Je vidět, že se v ní vyzná, umí vyhmátnout důležité věci a popsat je. V experimentální části si na vlastní kůži ověřila, jak teoretické poznatky fungují v praxi a s jakými potížemi se chemik může v laboratoři potkat, což příslušně popsala. Je nutno ji pochválit, že potíže nezatajila či neobešla, ale poctivě, byť stručně, popsala. V závěru se kromě shrnutí snaží i naznačit, kam dál postupovat a jak řešit možné potíže. Práce je pěkná i po vzhledové stránce, vytknout lze drobnosti jako zbytečné svislé čáry v tabulkách, někdy nedostatečný odstup tabulek od vlastního textu, sem tam nějaký překlep (konkrétně ani neuvádím). Jako poměrně důslednému zastánci používání tradiční a pěkné češtiny, bez zbytečných příměsí, v dnešní době zejména z angličtiny pocházejících, mi ovšem dost vadí časté používání tvarů s nelibozvučnou koncovkou -ionický (kationický, anionický...). Přitom v češtině, fyzikální chemii už dlouho máme prostě iontovou sílu, iontovou atmosféru ap. Koncovka -ionický zřejmě vznikla otrockým převodem z angličtiny, sama autorka nakonec (systematicky) píše tvary iontové páry, kataniontové... K této úhledné práci nemám více poznámek. Ludmila Novotná jí ukázala, že umí pracovat s chemickými texty, pracovat v laboratoři, a to jak s využitím literárních informací, tak i z hlediska zamýšlení se nad získanými výsledky. Znovu připomínám projevenou, pro chemika důležitou, snahu potýkat se s potížemi, které se při práci s chemickými látkami mohou vyskytnout. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 148006