CHARVÁT, A. Převodovky automobilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Kaplan, Zdeněk

Student, Charvát Adam, zpracoval svoji závěrečnou bakalářskou práci na téma „Převodovky automobilů“. K řešení přistoupil svědomitě, zodpovědně, iniciativně a pracoval velmi samostatně. Konzultací využíval zpočátku k vyjasnění cílů, později při rozhodování o zvolených postupech řešení. Shromáždil dostupné poznatky a vytvořil práci kompilačního charakteru obsahující ucelený přehled problematiky automobilových převodovek včetně vlastního stanoviska k používaným koncepčním a konstrukčním řešením. Požadavky a cíle zadání byly splněny, práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Ramík, Pavel

Náplní bakalářské práce studenta Adama Charváta bylo zpracovat ucelený přehled současného stavu v oblasti automobilových převodovek. V úvodní části uvedené základní pojmy týkající se převodových ústrojí i následující kapitola zabývající se spojkami a rozvodovkami jako součástmi spolupracujícími s převodovkami jsou zpracovány věcně a srozumitelně. Následující kapitoly zabývající se rozdělením převodovek na manuální, automatické a dvouspojkové převodovky a převodovky s plynulou změnou převodu pokrývají naprostou většinu v současné době používaných převodovek. Kapitoly přináší jejich základní konstrukční uspořádání i princip činnosti popsaný technicky výstižně a zdařile. Práce se zabývá především principy činnosti, některé konkrétní konstrukce používané v dnešních automobilech pouze zmiňuje, proto se k tomu váže jedna z otázek. Práce přináší rovněž základní přehled převodovek pro elektricky a hybridně poháněná vozidla, které jsou otázkou jak přítomnosti tak především budoucnosti. Vývojové trendy v oblasti převodovek jsou studentem dobře zachyceny a charakterizovány, stejně jako dlouhodobě existující odlišnosti evropského a amerického automobilového trhu i rozvíjejících se asijských trhů. Se skutečnostmi uvedenými v závěru lze souhlasit. Práce je uspořádána logicky a uceleně, technické vyjadřování studenta je na velmi dobré úrovni. Bakalářská práce je po jazykové i grafické stránce zpracována poměrně pečlivě, přesto se však v ní vyskytují některé méně podstatné nedostatky a pravopisné chyby (např. v prvním souvětí kapitoly 1.3 na str. 13 je použito tečky místo čárky pro oddělení vět, ve větě začínající slovy „Přenesení hnací síly“ na str. 21 je naopak čárka navíc, na str. 27 je použito pojmu brždění místo správného brzdění (od slova brzdit) atd.). Student vycházel z poměrně velkého počtu informačních zdrojů, zejména on-line. Při jejich citování je zdroj u přebíraných skutečností uváděnými vlastními slovy uveden často k celému odstavci, přitom by v řadě případů bylo zřejmě vhodnější uvádět zdroj konkrétněji přímo v textu u konkrétní zmiňované informace. Cíle práce dané zadáním byly studentem splněny, bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 133174