FORMÁNEK, M. Výukový model pro mechatroniku: vývoj modelu a rychlé komunikace pomocí USB [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Appel, Martin

Motivací této práce bylo nahradit současný výukový model dvou motorů. Tento model má několik nedostatků, zejména nutnost použít velice drahou měřící kartu a nutnost napájení tohoto zařízení ze sítě. Na vyřešení tohoto nedostatku se student zaměřil. Studentem vyvinuté zařízení je napájeno jen pomocí USB a nepotřebuje žádné dodatečné měřicí karty. Komunikaci zajišťuje také USB. Je tedy možné použít notebook studenta i tam, kde není dostupný rozvod elektrické sítě. Tato vlastnost se využije zejména v učebnách a třídách bez elektroinstalace u každého pracovního místa. Velkým přínosem práce je vytvoření 16 praktických úloh, které se zaměřují na většinu známých mechatronických problémů. Toto zařízení lze použít ve více vyučovaných předmětech - pro výuku základu programovaní i pro pokročilejší úlohy. V rámci práce byla také vytvořena knihovna do nástroje Simulink, která umožňuje komunikaci se zařízením. Při výběru komponent student kladl také důraz na nízkou cenu celého zařízení. Cena zařízení, jeho nezávislost na elektrické síti a univerzálnost při připojení k počítači (USB) umožní výrobu v takovém počtu, aby mohlo být dalším studentům trvale zapůjčeno. Je možné využít výrobu i pro rozšíření do výuky na technických středních školách. Práce má tak velmi praktické využití. Student práci průběžně konzultoval a řídil se pokyny vedoucího práce. Všechny body práce byly splněné a proto doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Vejlupek, Josef

Diplomová práce se zabývá návrhem a realizací výukového modelu pro studenty mechatroniky, který je kompaktní, levně vyrobitelný ale přitom nabízí velkou škálu úloh a cvičení, což rozhodně není jednoduchý úkol. Jde v skutku o skvělou mechatronickou práci, tedy obsahující vše co si lze pod pojmem mechatronika představit: návrh elektroniky, konstrukce, programování jak na úrovni MCU, tak i na úrovni PC. Zadání práce bylo splněno, práce je velmi dobře napsaná, logicky uspořádaná. Lze předpokládat, že výstup práce bude nasazen s úspěchem ve výuce mechatroniky na FSI a dokáži si představit, že má potenciál se rozšířit i na další univerzity. Drobná poznámka k výpočtu rychlosti otáčení motoru - zkuste zvážit využít přímo měření na MCU a posílat údaj o rychlosti, byť to tedy znamená rozšíření balíčku o 1-2B (pokud je to možné), přeci jen MCU nabízí lepší možnosti než prostá diference. (metoda měření doby mezi dvěma pulzy z QEI - u pomalejší rotace / nižšího rozlišení enkodéru, nebo metoda počítání pulzů QEI za stanovený čas). Některé MCU mají tuto funkcionalitu hotovou přímo jako jeden z registrů QEI.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 125195