PRAŽÁKOVÁ, J. Charakterizace mléčných cereálních výrobků s ovocnou složkou určených pro dětskou výživu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2013.
Předložená bakalářská práce byla zaměřena na testování fortifikovaných mléčných nápojů s cereální a ovovcnou složkou určených pro dětskou výživu. Studentka přistupovala k řešení všech dílčích úkolů bakalářské práce samostatně a iniciativně. V rámci experimentální části práce zvládla řadu metod od extrakčních technik přes spektrofotometrii až po chromatografické metody (HPLC) a mikrofluidní elektroforézu. Celkově studentka prokázala schopnost samostatného řešení experimentálních problémů, zájem o řešenou problematiku, schopnost kritického hodnocení výsledků a interpretace i diskuse dat. Projevovala rovněž potřebnou laboratorní zručnost, flexibilitu a schopnost dobré organizace práce v laboratoři. Výsledky získané v průběhu řešení bakalářské práce jsou přijaty k prezentaci jako součást sdělení na mezinárodní kionferenci. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem hodnotím celkovou aktivitu diplomantky stupněm výborně (A) a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A |
Bakalářská práce studentky Jany Pražákové se zabývá analýzou mléčných kaší s přidanou složkou určených pro dětskou výživu. V teoretické části studentka zpracovala kapitolu složení cereálií a rovněž sepsala problematiku fortifikace, potřebu případně výhody jejího užití a také přehled látek používaných k fortifikaci a možné následky jejich nedostatku v potravě. Jistě by bylo zajímavé doplnit také kapitolu o výživových potřebách dětí, pro které jsou analyzované výrobky určeny. V experimentální části práce jsou analyzovány látky jak deklarované na obalu (sacharidy, bílkoviny), v tom případě je doplněno srovnání naměřená hodnota vs. deklarovaná, tak vyskytující se ve výrobku v důsledku obsahu přídavné složky (polyfenolické látky), což bylo ovoce, med, cereálie, ap. Výsledky byly logicky uspořádány do tabulek, případně do grafů, vše bylo řádně okomentováno. V závěru byly získané poznatky obsáhle a přehledně okomentovány, přesto bych uvítala podrobnější srovnání složení výrobků s výživovými nároky dětí, pro něž jsou výrobky určeny. Pro další práci bych studentce doporučovala vyvarovat se užití literárních zdrojů typu www.kojeneckavyziva.cz, www.revolucnivyziva.cz či www.vlaknina.cz. Celkové požadavky na vypracování bakalářské práce však studentka splnila, její práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 65249