KEVÉLYOVÁ, B. Využití vibrační spektroskopie při in-situ kvalitativní a kvantitativní analýze polyhydroxyalkanoátů v bakteriální biomase [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.
Barbora Kevélyová se ve své bakalářské práci věnovala tématu využití infračervené spektroskopie při kvalitativní a kvantitativní analýze polyhydroxyalkanoátů (PHA) v mikrobiální biomase. Cílem práce bylo ověřit, zda je dříve zjištěná použitelnost této metody pro kvantifikaci obsahu polyhydroxybutyrátu v biomase univerzální napříč různými strukturními typy PHA, příp. zda je možné metodu použít také pro identifikaci monomerního složení PHA v biomase. Motivací této snahy bylo nalézt rychlou a jednoduchou alternativu ke stávající náročné analytické technice používané za těmito účely (GC). Nejprve musím pochválit studentku za spolehlivost a aktivitu, se kterou se věnovala realizaci experimentální části práce. V jejím rámci si studentka prakticky osvojila celou řadu různorodých a často velmi náročných experimentálních postupů (kultivace mikroorganismů) a také se naučila správně měřit infračervená spektra technikou ATR. Podařilo se jí shromáždit velmi širokou kolekci infračervených spekter jako hodnotný základ pro následnou hlubší spektrální analýzu. Ta již přesahuje rámec bakalářské práce, nicméně musím konstatovat, že i při základní analýze spekter, kterou jsem od studentky žádal, se negativně projevil jednak časový press, ale také o něco menší samostatnost studentky. Také k formální a vizuelní stránce práce studentka původně přistoupila s o něco menší pečlivostí, než bych od ní očekával. Nakonec však Barbora Kevélyová stihla většinu slabých míst své bakalářské práce vylepšit a díky tomu odevzdala práci, kterou považuji za kvalitní příklad bakalářské práce. Také konkrétní zjištění, ke kterým v rámci své práce studentka dospěla (omezení použitelnosti ATR techniky pro stanovení obsahu pouze na PHB, možnost stanovení složení kopolymeru přímo v biomase) považuji za velice cenné a přínosné pro další výzkum realizované nejen v rámci FCH. Celkově jsem byl s prací studentky spokojen a její práci doporučuji k obhajobě s hodnocením „Velmi dobře (B)“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B | ||
Využívání konzultací při řešení práce | B | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | B | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Studentka Barbora Kevélyová se ve své bakalářské práci věnovala využití infračervené spektrometrie ke kvantitativnímu a kvalitativnímu stanovení biopolymerů produkovaných třemi zástupci bakteriální biomasy. Teoretická část této bakalářské práce je rozdělena na tři hlavní subkapitoly, ve kterých se autorka věnuje celkovému představení polyhydroxyalkanoátů, vibrační spektrometrie s důrazem na FTIR spektrometrii a v neposlední řadě autorka podává relevantní důkazy využití vibrační spektrometrie v subkapitole věnované aktuálním odborným publikacím. Celkově je teoretická část této BP zpracována velmi kvalitně a pečlivě, kde mohu především vyzvednout logickou stavbu textu, aktuálnost použitých literárních zdrojů a velké množství informací, které studentka uspořádala do velmi čtivého textu. Pečlivé zpracování tohoto textu má bezesporu jednu hlavní výhodu, a to tu, že čtenář je schopen si velmi lehce zapamatovat mnoho důležitých informací, které jsou mu nápomocny v orientaci a posouzení experimentálních výsledků v subkapitole věnované výsledkům a diskuzi. Dále oceňuji pěkně zpracovanou subkapitolu současného stavu řešené problematiky přednostně věnovanou vibrační spektrometrii. Náplní experimentální části této BP byla paralelní kultivace tří zástupců bakterií využívaných pro produkci PHA. Po úspěšném naočkování a produkci biomasy byly tyto vzorky podrobeny mnoha analýzám zohledňujícím kvalitativní a kvantitativní posouzení produkovaných biopolymerů v in-situ. Jak již bylo zmíněno výše, tak experimentální část se věnovala nejen vibrační spektrometrii, jako vhodné instrumentální techniky, ale byla doplněna celou řadou dalších experimentů (GC-FIT s předúpravou vzorků vyžadujících esterifikaci polárních skupin, gravimetrie). Na tomto místě musím konstatovat, že množství provedených experimentů s ohledem na jejich pracnost a časovou náročnost, dle mého názoru překračují časovou dotaci běžných BP. Toto můžeme především spatřit v takových experimentálních krocích, které nejsou na první pohled tak důležité tzn. příprava inokula, minerálního média a substrátů, vlastní očkování atd. Studentka si v diskuzi výsledků počíná velmi dobře, kde se snaží spojit do správných souvislostí informace, které byly získány pomocí dvou stěžejních metod a to GC a FTIR. Dále bych rád studentku pochválil za velmi pěkně zpracovanou interpretaci naměřených FTIR spekter, které jsou rozděleny do jednotlivých odstavců a proto je v texu lehké se rychle orientovat. Mimo to, z uvedené diskuze výsledků vyplývá jistá studentčina „vědecká“ vyspělost, kdy se snaží kriticky vyhodnotit naměřená data, a nenechává se svést „striktním“ obhajováním té či oné metody. Tabulky a grafy jsou kvalitně zpracované a není těžké se v nich orientovat. Dále oceňuji velmi kvalitně a podrobně zpracovaný závěr, které je správně rozdělen do logických a chronologicky na sebe navazujících odstavců, které shrnují nejdůležitější závěry této bakalářské práce. Bakalářská práce Barbory Kevélyové splnila požadavky definované v jejím zadání a představuje jednoznačný přínos v oblasti studia kvalitativních a kvantitativních vlastností polyhydroxyalkanoátů pomocí infračervené spektrometrie a zároveň je velmi dobrým podkladem pro studentčinu další badatelskou činnost v této vědní oblasti, na kterou dozajista naváže v následujícím magisterském studiu. Práci hodnotím stupněm „Výborně“ (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 131156