CYRNEROVÁ, J. MOSILANA BRNO [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Úlohu kultivace a proměny industriálního území v centru Brna na kompaktní město, která je nosným tématem zadání diplomové práce presentuje autorka urbanisticko- architektonickou studií. Prostorový koncept respektuje reálný industriální charakter místa, areálu dřívější továrny Mosilana. Dostavbami, přestavbami i novým využitím původních továrních objektů vytváří nové městské prostory vycházející z ideálu kompaktního města. Urbanistické úlohy uplatnění existujících objektů dřívější továrny včetně nábřeží industriálního náhonu jsou konkretizovány také detailnějším prostorovým uspořádáním i architekturou veřejných prostorů a navržených objektů s vlastní invencí. Proměna industriálního území na kompaktní město může být realizována postupně, po částech, řešení je snahou o reálnou praxi použitelnou také v řadě jiných lokalit v Brně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | racinální přístup k práci, snaživá |
Velikým kladem práce je jinak stále ojedinělý zájem o aktuální urbanistické tendence, jejichž uplatňování v praxi bude nevyhnutelné pro zvrácení destruktivních trendů v současném vývoji měst. Projekt je velmi obsáhlý, zahrnuje i teoretická východiska a nejen vysoká úroveň jeho zpracování svědčí o autorčině hlubokém zaujetí a vhledu do problematiky. Výsledek je bohužel zřejmě poznamenán rozporem mezi teoretickou základnou udržitelného urbanismu a zčásti pochopitelnou snahou o splnění zákonných norem a předpisů, jež těmto tezím neodpovídají. Za hlavní slabinu práce považuji nedostatek pozornosti věnované analytické základně (analytická část je spíše grafickým znázorněním širších vztahů v lokalitě a s výjimkou hlukové mapy v ní chybí jakákoli kvantifikace), jež by byla východiskem pro navržené funkční zastoupení, zajištění obsluhy, koncepci statické dopravy apod.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | C | Práce předkládá alternativu k necitlivému řešení dané lokality průrazem okružní třídy, zakotvenému v platné ÚPD a bez vztahu k stávající městské struktuře i k průmyslovému dědictví. Návrh autorka opírá o ideu kompaktního města, vnímanou jako nutnou reakci na negativní důsledky suburbanizace a s ní spojené vynucené mobility obyvatelstva. Doplňuje proto chybějící objekty do blokové struktury a území zprůchodňuje. Jako leitmotiv chápe v Brně neprávem opomíjený vodní prvek tvořící osu oblasti a představující skrytý potenciál. Navržená náplň však nemá oporu v analytické části a malý podíl bydlení kontrastující s velkou parkovací kapacitou (exponovanou zčásti do živé městské třídy) se jeví v rozporu s deklarovaným omezováním IAD a trvale udržitelným rozvojem. Oproti teorii různorodé struktury zástavby a lidského měřítka autorka navrhuje pouze opakující se chodbové a jeden pavlačový bytový dům, nevyužívá tak např. potenciál městského řadového domu (townhouse) jako alternativy příměstského bydlení. Ten by nabídl odpovídající množství soukromého prostoru, kterého je v návrhu minimum. Definování veřejného i koncepce polosoukromého prostoru v návrhu je diskutabilní ve vztahu k udržitelnému rozvoji (absence vzájemných hranic, smysl rozsáhlého povrchu platformy, velký podíl nákladného veřejného prostoru). Praktickým důsledkem obsaženým bohužel už v návrhu je užití nízkonákladových povrchů v nejexkluzivnějších partiích, jako je travnatý břeh (spolu se stromořadím oslabující uplatnění vodního prvku) a mlat na nábřeží. | |
Architektonické řešení | C | Návrh přistupuje velmi citlivě ke stávající skladbě areálu a vychází z pečlivého zhodnocení stavební historie, architektonické hodnoty a technického stavu objektů. Novým vodním prvkem symbolizujícím zrušený přítok návrh akcentuje zapojení nejvýraznější budovy barvírny, konvergované na mateřské centrum. Střízlivý výraz dvou navržených bytových domů odráží jejich racionální skladbu a industriální estetiku okolních staveb. Avšak vzhledem k tomu, že autorka z šesti nových objektů a přístaveb rozpracovává pouze dva zmíněné a ostatní prezentuje jen v půdorysu parteru a hmotově, architektonický koncept celku je stěží čitelný, a výsledek tak působí dojmem ustoupení architektonického hlediska poněkud do pozadí. | |
Provozní řešení | B | Parkovací platforma provozně propojuje několik stávajících objektů a zároveň vytváří nábřežní obchodní frontu. Z podnože vyrůstá nový bytový dům, přístupný přímo z nábřeží i z garáží, a ke stávajícím objektům jsou doplněny nové vertikální komunikace. Diskutabilní se jeví inverze blokového provozního schématu u pavlačových domů, kdy vně bloku jsou situovány soukromé zahrady a dovnitř bloku příjezd, čímž se duplikuje komunikace podél provozního souboru č. 4 a klid vnitrobloku je narušen automobilovou dopravou. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Navržené objekty mají standardní a zřejmě bez problémů realizovatelnou konstrukci. V dané oblasti by se ve výkresech zřejmě měl objevit předpoklad hloubkového zakládání skeletových staveb, pokud zde není uveden podklad, jenž by je vyvracel. Z výkresů není patrné řešení větrání komerční části (strojovny VZT) a parkovací platformy. | |
Formální úroveň | A | Práce má velmi vysokou formální úroveň, dokládající autorčino vysoké nasazení i grafické schopnosti. Množství výkresů by snad zasloužilo jen přehlednější řazení (jasnou prezentaci stávajícího areálu před fotodokumentací a návrhem) a důsledné užití orientačních schémátek se všemi potřebnými informacemi. Vzhledem k úzkému výběru podrobně zpracovaných objektů stěžuje orientaci také stejné zobrazení některých navržených a stávajících objektů v nadhledech. |
eVSKP id 70689