BUREŠ, D. Návrh závodního vozidla kategorie R1 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
David Bureš ve své diplomové práci vytvořil koncepční návrh závodního vozidla pro automobilové soutěže. Cílem bylo navrhnout cenově dostupné vozidlo, kterých je v současnosti nedostatek. Zvolené téma se může zdát relativně snadné, avšak opak je pravdou. Dodržení všech pravidel a ostatních požadavků při současném dosažení konkurenceschopnosti a nízké finanční náročnosti rozhodně není jednoduché. Práce navíc obsahuje i ojedinělý průzkum trhu, který jednak posloužil ke zjištění zájmu o danou kategorii v ČR, a jednak pomohl stanovit konkrétní požadavky, např. vhodnou cenu. Práce neobsahuje pouze strohý koncepční návrh, student vytvořil konstrukční návrh povinné ochranné klece. Její tvar je do jisté míry dán pravidly, nicméně jednotlivé části lze realizovat více způsoby. Student pevnostně analyzoval a vzájemně srovnal všechny tyto možné modifikace výztuží rámů, což považuji za jeden z velkých přínosů diplomové práce. Výběr jednotlivých komponent mohl být trochu zevrubnější. Kdyby byly například detailněji srovnány výhody a nevýhody více zástupců, vhodnost volby konkrétní varianty by byla více zřejmá, podobě jako tomu bylo u volby ochranné klece. Některé argumenty zdůvodňující zvolený návrh se dají ověřit až při reálném provozu. Práce působí uceleným dojmem, neobsahuje žádné zásadní nedostatky, objevují se pouze drobné stylistické chyby, některé pasáže přináší zajímavé a hlavně nové informace. Student pracoval samostatně a intenzivně, konzultoval pravidelně a vždy věcně, výsledkem jeho snažení je velmi dobrá diplomová práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Bureše řeší koncepční návrh závodního vozidla kategorie R1. První část práce je věnována pravidlům, řádům a průzkumu trhu s ohledem na dosud homologovaná vozidla R1. Poté je již řešen samotný návrh vlastního vozidla, který začíná výběrem vhodného typu, jako základu pro potřebné úpravy, které jsou specifikovány v další kapitole. Hlavní část diplomové práce tvoří konstrukční návrh a napjatostní analýza ochranného rámu. Jsou zkoumána různá uspořádání dle řádů FIA a je porovnávána deformace a maximální napětí. V závěru je proveden cenový návrh malosériové výroby vozidla. Diplomová práce je logicky členěná, po obsahové, grafické i stylistické stránce na dobré úrovni (u Obr. 8 je uveden chybný popis). Práce je poměrně rozsáhlá a přináší dobrý přehled o tom, co obnáší, jak technicky, tak finančně stavba závodního vozu kategorie R1. Detailnější technické řešení je provedeno „jen“ návrhem ochranného rámu, z hlediska bezpečnosti posádky klíčové části. Bylo by jistě zajímavé detailněji zpracovat i jiné části vozidla. Celý obsah práce, ale velice dobře odpovídá zadání danému vedoucím práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 124189