ČECH, L. Meteorologie na traťových letech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2025.
Cílem práce bylo seznámení se s praktickým dopadem meteorologické předpovědi na provedení letu. Student se z počátku práce věnuje meteorologickým službám v letectví. Tato kapitola je v dobrém smyslu až přesycená informacemi a končí popisem jejich distribuce. V další kapitole popisuje hlavní meteorologické faktory ovlivňující traťový let jako je námraza, turbulence a další tak, aby se dostal k meterologickým předpovědím a zprávám pro letectví. I když hlavní kapitola s názvem "Význam předpovědi pro velitele letadla" je stručnější a spíše obecnějšího charakteru, přes to plní svůj účel. Také lze pochopit, že jako příklad nelze zveřejňovat materiály třetích stran, které student konzultoval s kapitánem dopravního letounu. Práce je opravdu plá informací o meteorologických službách pro letectví a to i takových jako jsou centra pro detekci vulkanického popela. Obsahuje tedy mnoho užitečných informací. Podle mého názoru plní veškeré požadavky a proto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Přestože současná vyspělost letadlové techniky je na vysoké úrovni a zabezpečovací technika je dokonalá, počasí v leteckém provozu stále hraje významnou roli, protože ovlivňuje bezpečnost, hospodárnost, pravidelnost, výkony i komfort letecké dopravy a jiných leteckých činností. Výborně napsaná bakalářská práce se soustřeďuje na meteorologické prvky a jevy, které zásadně a negativně ovlivňují traťové lety, popisuje meteorologické služby pro letectví včetně předpovědních aktivit, které minimalizují nežádoucí projevy počasí, a pojednává o praktickém využití meteorologických informací ze strany leteckých posádek. Na důkaz důsledků nepříznivých povětrnostních podmínek autor uvádí případové studie příčin leteckých nehod. Práce je přehledná, logicky členěná do kapitol a opírá se o poměrně rozsáhlou domácí i zahraniční literaturu. Mohla by úspěšně posloužit jako učební text v přípravě pilotů letadel i jako materiál pro školení dispečerů. Práci doporučuji k obhajobě. Drobné připomínky. Oblaky stratus, cumulus aj. jsou druhy, nikoliv typy oblaků. Mezi druhy turbulence postrádám turbulenci v úplavu za letadlem. V textu zkratka CAT značí turbulenci v bezoblačném prostoru, v seznamu zkratek turbulenci v čistém ovzduší. V roce 2019 WMO snížila počet technických komisí z 8 na 2 a komisi pro leteckou meteorologii (CAeM) začlenila do nové komise pro služby a aplikace v oblasti počasí, klimatu, vody a dalších oblastech pro životní prostředí (SERCOM). Cyklona v češtině s krátkým o.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 165808