VRTAL, P. Systém pro podporu krátkodobých výpůjček vozidel formou sdílení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.
I přes dokončování projektu na poslední chvíli jsem z pozice vedoucího s dosaženým výsledkem velmi spokojen. Tudíž i s ohledem na celkový rozsah prací, dle mého názoru velmi pečlivé zdokumentování a otestování řešení v praxi navrhuji souhrnné hodnocení stupně, A - výborně , 90 bodů .
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Cílem této diplomové práce je navrhnout a vytvořit technické řešení pro podporu krátkodobého sdílení vozidel (carsharing). Projekt je rozdělen do několika úzce provázaných částí - obvodové zapojení potřebného hardware včetně bezdrátové komunikace, administrační část systému a v neposlední řadě zde figuruje implementace uživatelské mobilní aplikace. Ve skutečnosti, že je třeba řešit poměrně různorodé aspekty, bych spatřoval i klíčovou stránku obtížnosti projektu. | ||
Práce s literaturou | Při získávání informačních pramenů si student počínal velmi samostatně. Výběr použité literatury byl konzultován. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Aktivita studenta byla soustředěna zejména do období letního semestru, kdy probíhala technická realizace projektu. Je možno říci, že student zde prokázal schopnost samostatné práce. Coby vedoucí jsem byl informován o postupu prací v zásadě na pravidelné bázi. V závěrečné etapě řešení projektu proběhlo i několik prezenčních konzultací v laboratoři na FIT VUT v Brně, kdy byly řešeny dílčí hardwarové nedostatky zabraňující plnohodnotné funkčnosti zařízení. V tomto případě byl student schopen jen s mírným přispěním vedoucího identifikovat přítomné závady a navrhnout způsob řešení. | ||
Aktivita při dokončování | Celý projekt, tedy realizační výstup a hlavně pak technická zpráva, byl dokončován v poněkud hektickém tempu takříkajíc na poslední chvíli. Podařilo se zařízení uvést do plně funkčního stavu a v praxi jej otestovat, což se týká hardwarové stránky věci i přidružených softwarových prvků. Bohužel již nebyl vedoucímu ponechán dostatečný prostor na závěrečnou revizi technické zprávy, kterou jsem měl možnost v úplnosti zhlédnout až po odevzdání. Nicméně s její výslednou podobou jsem i tak velmi spokojen. | ||
Publikační činnost, ocenění | Zisk případných ocenění či nějakou další publikační činnost související s tímto projektem neeviduji. |
Navzdory některým nedostatkům zmíněným výše navrhuji hodnotit práci stupněm A. Složitost systému, celkový návrh a zvládnutí jeho realizace a zprovoznění tomu dle mého názoru rozhodně odpovídají.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání vyžadovalo komplexní analýzu požadavků systému, volbu řady vhodných technologií v různých kategoriích a nakonec návrh a fyzickou realizaci prototypu systému s otestováním v reálných podmínkách. Vedle toho musel diplomant vytvořit řidicí aplikaci na straně klienta i serveru. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | |||
Rozsah technické zprávy | |||
Prezentační úroveň technické zprávy | 85 | Struktura práce koresponduje s požadavky zadání, text je přehledný a popis relevantních technologií srozumitelný. Některé obrázky postrádají odkaz z textu (např. obr. 5.3, 5.4, 5.5, ale i další). | |
Formální úprava technické zprávy | 70 | Na svůj rozsah obsahuje text přiměřené množství stylistických chyb a jazykových nedostatků. Vážnější výhradou je snad jen systematické špatné odkazování se na různé části textu pouze uvedením čísla (bez zmínění sekce, kapitoly apod.), což značně narušuje čitelnost a smysluplnost vět - např. z prvních dvou odstavců kap. 5: "Další částí je návrh HW zařízení 5.4 umístěného přímo ve vozidle, které komunikuje s využitím bezdrátové datové komunikace se serverem, jehož návrh je zde taky uveden 5.5." | |
Práce s literaturou | 90 | Většina citovaných zdrojů je čistě technického charakteru, což ale v tomto případě nepovažuji za vadu ale logický důsledek vycházenící z řešené problematiky. Citace jsou v textu náležitě označeny. | |
Realizační výstup | 95 | Byl vytvořen plnohodnotný prototyp systému pro sdílení vozidel včetně serverové, administrátorské, technické a uživatelské podpory. Většina komponent byla vytvořena s využitím moderních platforem pro vývoj IoT a mobilních aplikací (Thingstream, ExpoGo a dalších pro řízení použitých HW modulů). Přílohou DP jsou projekty obsahující serverovou a klientskou část aplikace a dále návrh desk HW modulů s jejich firmware využívající knihoven Arduino pro ESP32 a Platformio. Orientace v klientské a serverové aplikaci je dosti náročná, chybí přehledná asociace komponent návrhu a jejich realizace na zmíněných platformách, zdrojové soubory v těchto částech jsou výsledkem automatického generování z nástrojů využívajících metod vizuálního programování. Diplomant poskytl názorné video demonstrující plnohodnotnou funkcionalitu navrženého řešení. | |
Využitelnost výsledků | V práci vidím potenciál dalšího rozvoje i možnost využití v reálném provozu. |
eVSKP id 155148