BLAŠKO, D. Řízení aktivních prvků LEGO Technic z prostředí EV3 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Hranický, Radek

Pan Blaško si zvolil téma, které ho bavilo a plnění jednotlivých úkolů se zhostil se zjevným nadšením. Zadání tak bylo splněno v plném rozsahu a student navíc implementoval významná rozšíření nad rámec zadání. Výsledky práce mají přesah i mimo akademickou sféru, kde díky detailní dokumentaci a zveřejnění všech specifikací produktu mohou pomoci i dalším nadšencům z LEGO komunity. Doporučuji hodnocení "A".

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Cílem práce bylo pro prostředí LEGO Mindstorms EV3 vytvořit řešení pro ovládání oficiálně nekompatibilních prvků ze starších generací. Zadání hodnotím jako obtížnější. Požadované cíle byly splněny v plném rozsahu a práce navíc obsahuje podstatná rozšíření nad rámec zadání, např. návrh vlastního PCB, které si student nechal vyrobit v profesionální kvalitě, návrh a 3D tisk "šasi" pro výrobek, nebo implementaci EV3-G bloků pro software, kterým se výtvory programují.
Práce s literaturou Student využil doporučené literatury a další relevantní zdroje si samostatně dohledal, což nebyl snadný úkol, neboť mimo oficiální specifikace v řešené oblasti není mnoho informačních zdrojů.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student byl při řešení velmi aktivní a bylo vidět, že ho řešené téma baví. Svůj postup průběžně konzultoval a termíny plnil bez problémů. 
Aktivita při dokončování Práce byly dokončeny ve výrazném předstihu, díky čemuž měl student časoprostor na tvorbu dalších rozšíření nad rámec zadání. Práci jsem dostal k připomínkování včas a mé připomínky student zapracoval.
Publikační činnost, ocenění Realizační výstup práce práce, včetně specifikace PCB a modelu pro 3D tisk student zveřejnil na portálu GitHub: https://github.com/Dannero/LEGO-Mindstorms-EV3-Motor-Driver
Navrhovaná známka
A
Body
97

Posudek oponenta

Polčák, Libor

Pan Blaško odvedl spoustu práce a vytvořil funkční řešení. Nad rámec zadání navrhl několik desek, které jsou kompatibilní se stavebnicí Lego. Věřím, že dosažené výsledky by mohly být využité v praxi.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání vyžaduje zprovoznit komponenty, které nejsou oficiálně kompatibilní. Dopředu nebylo jasné, jak toho dosáhnout, ani jak to bude náročné. Na druhou stranu zadání poskytuje volnost v tom, aby si student mohl vybrat komponenty, které reálně půjde společně použít.
Rozsah splnění požadavků zadání Nad rámec zadání považuji absolvování několika iterací vývoje desky, které ovládá stavební bloky a motory. Drobnější výhrady mám k bodům 5 a 6. Z textu práce je zřejmé, že vzniklo několik modelů (sekce 7.5), není však jasné jaké ovládací programy přesně vznikly. Na ústní konzultaci jsem dostal vysvětlení.
Rozsah technické zprávy Práce má spíše rozsah diplomové práce, je však nutné poznamenat, že jsou texty informačně bohaté a student má co popisovat. Níže se zamýšlím nad strukturou práce, nicméně technická zpráva by kratší nejspíše nebyla, i kdyby se struktura změnila.
Prezentační úroveň technické zprávy 85 V práci se míchá návrh, implementace a testování. Na jednu stranu je to dané popisem iterativní části práce, na druhou stranu by mohl být čtenář lépe informován o tom, proč konkrétní iterace vznikla. Např. by u každé iterace mohly být uvedeny jasné cíle, zmíněné, které nekompatibilní součástky student použil, na jaké problémy narazil a jak je využil. Na konec by mohlo být testování demonstrující funkčnost a identifikující nedostatky. Lépe a pochopitelněji by mohla být popsána validace dosažených výsledků.
Formální úprava technické zprávy 98 Práce je psaná pěknou angličtinou. Výhrady mám jen k použití budoucího času pro aktivity, které již proběhly. Domnívám se, že by bylo možné zapracovat na členění textu do odstavců.
Práce s literaturou 90 Výběr literatury odpovídá zaměření práce. Přestože povětšinou jsou využity online prameny, obsahuje i vědecké publikace k tématu. Jediná výhrada směřuje k sekci 4.1, u které není jasné zda popisuje známé fakty, nebo zjištění studenta. Pokud popisuje myšlenky jiných, měl by být citován zdroj.
Realizační výstup 95 Student vytvořil několik iterací desek řešící téma, své úvahy patřičně podporoval argumenty. Desky doplnil i 3D tiskem obalů, aby šlo zařízení použít jako součástku ve stavebnici Lego. Autorovy zdrojové kódy jsou označené a komentované.
Využitelnost výsledků Práce přináší nové poznatky. Student nezmiňuje, zda výsledky nějak průběžně předával komunitě, nebo zda se tak chystá učinit. Práce má však potenciál využití i dalšími osobami.
Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 153618