NEUŽIL, O. Řízení orientace družice - laboratorní úloha [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
Student měl za úkol nastudovat principy řízení orientace malých experimentálních družic, vytvořit praktickou úlohu do laboratoře, kde bude možné studentům činnost metod demonstrovat, k úloze vytvořit zadání, návod k měření a provést vzorové měření s protokolem o měření k úloze. V úvodu práce se student zeširoka rozepisuje o družicích, k problematice související s tématem se dostává až na str. 10. Zde obecně popisuje senzory orientace a aktuátory pro korekci polohy. Následuje kapitola s některými teoretickými výpočty, bez praktických výsledků relevantních pro návrh. Dále následuje soupis použitých součástek, myšleno hotových modulů gyroskopů, magnetometrů, měničů a Bluetooth modulů. U žádného z modulů nebyl popsán důvod výběru podle nějakých předem definovaných parametrů a srovnání s jinými výrobky chybí. Moduly jsou popisovány, aniž je před tím navrženo nějaké blokové schéma konstrukce s požadavky na jednotlivé bloky. Následuje výpočet parametrů zvolené cívky, opět bez rozboru důvodů volby jakéhokoliv parametru např. délky vodiče, jeho průměr, počet závitů, napájecí napětí. Stejně je počítáno s parametry setrvačníku, kde jeho rozměry a hmotnost jsou náhodně zvoleny, odůvodnění chybí. Následuje popis celkové konstrukce modelu a tvorby programového vybavení, kde k jednotlivým modulům magnetometru, akcelerometru, Bluetooth chybí popis jejich hlubší činnosti, registrů a parametrů a použití se omezuje na hotové dostupné knihovny pro Arduino. Ovládací program pro PC je popsán dostatečně, popis komunikačního protokolu postrádá možnost nastavení proudu obou cívek současně po zadaný čas, v popisu protokolu chybí rozsahy hodnot, které jsou platné a příklad zadání. Až při praktické ukázce se ukázalo, že motor se setrvačníkem lze nastavit pouze v rozsahu 1 až 6 otáček/s, tedy pro experiment je k dispozici pouze 12 kroků. Zadání laboratorní úlohy a její návod jsou velmi stručné, principy popisují stejně jako práce nedostatečně a příklad vzorového měření úlohy chybí. Student na práci pracoval již druhým rokem, i přesto komunikoval jen sporadicky a až od půlky semestru, praktické řešení se potýká s naprostou neznalostí mechanické konstrukce a použitelnost realizovatelného modelu v laboratoři je sporná. Zadání práce je tak z větší části splněno, i když na velmi nízké úrovni.
Posudek vypracoval Ing. Ondřej Baran Ph.D. z firmy Intriple. Viz přiložený PDF soubor:
eVSKP id 112285