KUKUČKA, I. Využití interakce simulačních nástrojů k řešení komplexních úloh v dynamice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Student se ve své práci zabýval možnostmi interakce simulačních nástrojů určených pro simulaci dynamiky soustav s tuhými i pružnými tělesy. V teoretické části práce jsou poměrně detailně popsány postupy importů CAD modelů do prostředí MSC Adams a Matlab SimMechanics a způsoby tvorby pružných těles v MSC Adams. Ve zbývající části práce student prezentuje uvedené postupy na vybraných příkladech. Hlavní výtky, které k práci mám, jsou následující a týkají se především praktické části. V této části zůstal silně nevyužit potenciál připravených příkladů. Formulované závěry jsou poměrně povrchní a vlastní originalita studenta při řešení byla velice omezená. Na druhou stranu, teoretickou část považuji za přínosnou a o jejím využití nemám pochyb. Na studentovi samotném musím ocenit schopnost naučit se během krátké doby ovládat na uživatelské úrovni několik různých simulačních nástrojů. Cíle zadání byly splněny, nicméně řešení praktické části mohlo být rozsáhlejší. Celkově práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení „C“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Předložená bakalářská práce se zabývá možnostmi propojení různých simulačních nástrojů pro řešení úloh v dynamice. Práce je logicky členěna do několika částí. V prvních několika kapitolách se student věnuje možnostem exportu a importu dat mezi jednotlivými simulačními nástroji. Jsou vyjmenovány a popsány různé možnosti, stejně jako podmínky, které musí být dodrženy, aby byl přenos dat úspěšný. Zde by neškodil obrázek místo slovního popisu - např. strana 11: „… v programe Solidworks sa v ponuke SOLIDWORKS Add-Ins vyhľadá ikona SOLIDWORKS Motion. Na spodnej lište sa prepne kolonka Model na Motion Study.“ Obrázek s vyznačením, kde se zmíněné položky nachází, by byl názornější. Objevuje se zde spoustu netradičních výrazů – např. název kapitoly 4.4.2: „Prvky sily,“ atd. Rovněž se zde objevuje mnoho anglických slov, což je však pochopitelné vzhledem k tomu, že uživatelské rozhraní použitých programů je anglické. Student uvádí mnoho odvážných tvrzení, jejichž platnost je diskutabilní – např.: „Simulácie sú menej časovo náročné.“ (myšleno než experiment), nebo: „V inžinierskych výpočtoch sa často používa integrácia ANSYSu s inými CAD softvérmi pre dôkladnejšiu a presnejšiu analýzu sústavy telies.“ V druhé části práce autor na několika příkladech prezentuje možnosti propojení simulačních nástrojů. Celý postup je poměrně dobře popsán, ovšem i zde se objevují nejasnosti. Například v kapitole 7.3. „Mechanický zdvihák s tuhými a pružnými telesami v programe Adams“ se píše: „Na vrchnú časť konštrukcie navyše pôsobila sila F = 10000 N,“ přičemž směr působení síly si musí čtenář domyslet. Neškolil by obrázek s okrajovými podmínkami. Rovněž chybí popis toho, co se vlastně simuluje. Nic takového zde není, pouze se dovídáme, že: „Pohyb v nej (myšleno v závitové tyči) bol definovaný funkciou STEP( time , 0 , 0 , 2.5,50).“ význam čísel v argumentu funkce STEP není popsán. V kapitole 7.3.3. „Napäťové porovnanie nosníkov vytvorených dvomi rôznymi spôsobmi“ jsou diskutovány napětí v ramenech zvedáku. Autor označuje napětí sigma_1 a sigma_2, což je matoucí, protože takto bývá zvykem označovat hlavní napětí. Na obrázku je vykresleno redukované napětí. Podobných nedostatků je v práci mnoho. Je to škoda, protože obsahově je práce velice zajímavá a mohla by posloužit jako užitečný návod. Působí dojmem, že je psána hodně narychlo, o čemž svědčí i překlepy, např.: tetrahedrický místo tetraedrický, chybějící mezery, náhodné používání velkých a malých písmen u anglických názvů, nejednotné oddělování tisíců mezerou atd. Přes výše uvedené výtky student splnil všechny body zadání. Práci doporučuju k obhajobě a navrhuji hodnocení C/dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 100925