MATUŠKOVÁ, M. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Výrazný koncept školy jako monobloku uvnitř města s velkým potenciálem, který autorka vytvořila v počátcích práce na diplomním projektu. Kompaktní objekt pod tvrdou „slupkou“ skrývá prostorově bohatý a inspirativní vnitřní svět, který je ale schopen i určité flexibility s ohledem na případné demografické změny. Budovu korunuje pobytová střecha s umístěnou mateřskou školou, skrytou za poloprůhledným dřevěným laťováním. Míra očekávání zajímavého výsledného objektu byla, podle mého názoru, naplněna, přestože komplikovaný provoz kompaktního monobloku trpí drobnými provozními kolizemi. V celkovém hodnocení bych chtěl ještě vyzdvihnout autorčin svědomitý přístup k zadání, včetně uskutečnění další, vlastní studijní cesty po školách ve Švýcarsku a také volbu obtížnější varianty lokalizace školy do prostoru Černé louky. Předloženou diplomovou práci proto doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení A 92.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Svědomitý, samostatný a intenzívní přístup k diplomové práci s dobrým časovým rozvrhem. |
Z předložené práce je zřejmá poctivá snaha o dosažení co nejlepšího výsledku, který by byl založen na vlastním, osobitém přístupu. Zvolený koncept však v sobě skrývá řadu problémů, které by zkomplikovaly život i zkušenějšímu autorovi.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | C | Urbanismus návrhu vychází z vítězného projektu soutěže na řešení území Černé louky a snaží se jej dále rozvinout. Výsledek je, alespoň podle přiložené situace 1:2000, poněkud rozpačitý. Hlavní vstup, podle průvodní zprávy ze severozápadu (ve skutečnosti ze severovýchodu) je ve výkrese označen jako vedlejší, zatím co vstupy z proluk mezi sousedícími objekty jsou značeny jako hlavní. Těžko lze potom rozeznat, co je podstatné a co podružné. Dopravní napojení z vnější komunikace je podle grafiky výkresu jednopruhové, pro zásobování nevyhovující, jaké jsou povrchové úpravy ostatních ploch není zřejmé. Škola by mohla mít i nějaká parkovací místa v blízkosti vstupů, zejména pro imobilní osoby. Situace neobsahuje výškopis ani osazení řešeného objektu k nadmořské výšce. | |
Architektonické řešení | C | Návrh sám sebe označuje za kompaktní koncept, jehož předností je ekonomická úspornost. K efektivnosti nepochybně přispívá úspora pozemku, nicméně energetické úspory, které mají vyplývat z menší plochy ochlazovaného pláště, budou znehodnoceny potřebou zajistit umělé vnitřní klima, které si vynutí enormní hloubka objektu. Tento fakt posilují i dimenze učeben. Výraz objektu je kultivovaný, odpovídající významu veřejné instituce i místu stavby. | |
Provozní řešení | D | Vnitřní dispozice je založena na třech vertikálních jádrech, které umožňují propojení jednotlivých funkčních celků horizontálními komunikacemi. Tento koncept je vyhovující, komplikovanější bude zásobování „výdejní kuchyně“ mateřské školy v protilehlém rohu objektu. Kompaktnost budovy způsobuje diskutabilní uspořádání ředitelny a sekretariátu, stejně tak problematické bude zřejmě umístění veškeré administrativy do jedné velké kanceláře v 1. NP. Není jasné, jak budou vyváženy odpadky, vede k nim pojezdná plocha? Za spornou pokládám i dislokaci kabinetů uprostřed dispozice v 3 NP, byť v prostoru pod střešními světlíky. Jídelna umístěná ve volném středu 4.NP bude obtěžovat hlukem i pachem. Nevhodné je zásobování výdeje jídel přes šatny v 5. NP. V půdorysech postrádám výškové kóty a řezové čáry. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Konstrukční systém je jednoduchý a proveditelný, poněkud nereálně působí velké plochy oken, zejména v některých částech JV fasády. Náročná bude i jejich údržba. | |
Formální úroveň | A | Diplomová práce je po formální stránce zpracována na velmi vysoké úrovni, také rozsah elaborátu je nadprůměrný. |
eVSKP id 72713